اینفوگرافیک: این سئو لعنتی چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

 

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

اینفوگرافیک: این سئو لعنتی چیه و به چه دلیل باید به اون اهمیت داد؟

مصطفی صفریان

۲۴

۱

۳ ۱۱۱۰

اول بذارین یه چیز رو مشخص بکنم. سئو از نظر خود من، اصلا یه چیز لعنت شده نیس. برعکس، واقعاً از تموم بخشا و جزئیات شیرین اون حال می کنم. ولی همونطور که خودتون هم ممکنه بدونین، وارد شدن به یه کار در حالی که هیچ سر رشته و هیچ شناختی از اون ندارین می تونه از اعصاب خردکن ترین اتفاقات در دنیا باشه. و ، وقتی می خواین وارد فضای آنلاین شید، سوالی که حتماً باید پاسخش رو بدونین اینه که سئو چیه.

حالا اگه شمام جزو اون دسته از آدما هستین که اصطلاح سئو گیجتان کرده، هیچ نگران نباشین. امروز قراره با زبون ساده به شما بگیم که در آخر این سئوی لعنتی چیه و چه فایده ای داره. حتی با هم می بینیم که از کجا پیدایش شده و گذشته اون چیه. اینجوری، دیگه مطمئن هستم که هیچ سوالی براتون باقی نخواد موند.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، همکار من هم تازگیا مطلبی در مورد چگونگی روند سئو منتشر کرده که نقش مکملی واسه این مقاله رو بازی می کنه و پیشنهاد می کنم بعد از این مطلب، به سراغ اون برید:

داستان مصوّر: ما چیجوری روند سئو سایت شما رو انجام می دیم؟

تعریف سئو، گذشته و دلیل اهمیّت اون

، دیگه وقتشه که خودمون رو از شر این نفرین خلاص کنیم و در مورد تعریف سئو و اهمیّت اون یاد بگیریم.

ً، از اونجایی که هموطنان عزیز ما علاقه کمتری به خوندن دارن (بدیش اینه  🙁 )، تلاش کردم تا این مطالب رو به صورت مصور و تحت یه اینفوگرافیک آماده کنم تا خوندن اون راحت تر شده و جذابیت اونم بیشتر شه.

اگه با لود شدن عکس مشکلی داشتین، نسخه متنی همین اینفوگرافیک هم در انتهای همین مطلب واسه شما آماده شده.

مشکلی

باشه که دیگه سئو رو لعنتی نخونیم!

نمایش نسخه متنی

این سئو لعنتی چیه و اصلاً به چه دلیل باید به اون اهمیت داد؟

راهنمای کامل واسه اینکه سئو و گذشته اونو درست بشناسین!

در گذشته ای نه خیلی دور، در سال ۱۹۹۶، دو نفر با اسمای Sergey Brin و Larry Page شروع به کار کردن روی پروژه ای کردن که یه موتور جستجوگر محتوا بود. اونا نام پروژه خود رو BackRub گذاشتن (که بعدا به Google تغییر نام داد).

موتورای جستجو اتفاق جدیدی نبودن. اولین موتور جستجو، Archie نام داشت که در سال ۱۹۹۰ ساخته شده بود. پس از اونم تعداد بسیار زیادی موتور جستجو اومده بودن که یکی از معروف ترین شون رو امروزه با نام Yahoo میشناسیم.

اما همونطور که میدونید، گوگل امروزه پر کاربردترین موتور جستجوگر دنیاست. ظرف ۶ سال، پس از راه اندازی، گوگل تونست از تموم رقبای خود پیشی بگیره و تا به امروز پیشرو دنیای اینترنته.

از سال ۱۹۹۰، مردم دنیا شروع به ساخت اولین وب سایتای خود در دنیای مجازی کردن و به سرعت فهمیدن که می تونن از وب سایتای خودشون کسب درآمد کنن. اما واسه اینکه بتونن درآمد داشته باشن، نیازمند بازدیدکننده واسه وب سایتای خود بودن.

از اونجایی که موتورهای جستجوگر روز به روز محبوب تر می شدن، صاحبان وب سایتا این موضوع به ذهنشون رسید که چیجوری می تونن وب سایتای خودشون رو در بالاترین جایگاه یافته های جستجوی این جوری وسیله ها نمایش بدن.

و اینجا نقطۀ شروع بهینه سازی وب سایتا واسه موتورهای جستجو بود…

بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو (SEO):

• روندیه که طی اون یه سایت رو به شکلی ویرایش یا همون بهینه سازی می کنن که از اون پس در بالاترین جایگاه یافته های جستجو نشون داده شه و این رتبه بالا فقط به خاطر اعتبار سایت و به حالت طبیعی یا ارگانیک باشه و نه تبلیغاتی و با هزینه. حال این سوال پیش میاد که منظور از یافته های ارگانیک (Organic) چیه؟

۲ شکل جور واجور از یافته ها در موتورهای جستجو هست. شکل اول تبلیغات (Ads) است. این تبلیغات در بالا و پایین صفحه وجود دارن و با یه علامت کوچیک سبز رنگ مشخص می شن. در زیر این تبلیغات هم، یافته های طبیعی (Organic) وجود دارن. یافته های طبیعی اون نتایجی هستن که از نظر رباط هوشمند گوگل، بیشترین رابطه رو به موضوع جستجوی شما دارن و به ترتیب اعتبار سایتا دسته بندی شدن.

حالا حتماً براتون سوال پیش اومده که در بالاترین جایگاه یافته های جستجو بودن واسه کلمات کلیدی مربوط به کار و کاسبی تون چقدر اهمیّت داره؟

بیایید با هم یه بررسی ساده بکنیم!

کلید واژه “بلیط هواپیما” رو در نظر بگیرین. این کلمه در ماه بیشتر از ۱۲ هزار بار جستجو شده! طبق تحقیقات انجام شده، تقریباً ۲۰% از کلیکای کاربران روی وب سایتیه که رتبه اول یه جستجو رو داشته باشه. این یعنی اگه رتبه اول این جستجو باشین، ۲۴۰۰ کلیک روی نشانی شما می شه و ماهیانه ۲۴۰۰ بازدیدکننده (اونم فقط از همین یه کلید واژه) وارد سایت شما می شن …

انتخاب تگ مناسب واسه سئو و کاربران

حالا بیایید بررسی کنیم که این بازدیدکنندها چقدر ارزش دارن؟

اگه شما بخواین با تبلیغات در این جستجو بالا بیایید، به طور میانگین باید ۸۰ سنت یا ۰.۸ دلار واسه هر کلیک روی تبلیغ خود بپردازید. پس واسه داشتن ۲۴۰۰ کاربر در ماه تقریباً باید ماهیانه چیزی حدود ۱۹۲۰ دلار هزینه کنین و اونم فقط به خاطر همین کلید واژه بلیط هواپیما!

دلار

البته ممکنه این هزینه بعضی وقتا کمتر یا بیشتر از این (تا چند دلار واسه جستجوهای فارسی) هم بشه. اما در هر صورت، اگه قرار باشه فقط با تبلیغات گوگل (که یکی از بهترین راهکارهای تبلیغاتیه) کاربران رو به سمت خود جذب کنین، باید ماهیانه هزینه زیادی رو صرف کنین. این در حالیه که با کار روی خود، با یه هزینه کمتر می تونین به بالاترین جایگاه یافته های طبیعی جستجو برسین و هزینه های خود رو در دراز مدت کم کنین.

اما بهینه سازی سایت دقیقاً چیجوری انجام می شه؟

به طور خلاصه، روند سئو به دو بخش اصلی تقسیم می شه.

سئو داخلی سایت (ON PAGE SEO)
هدف سئو داخلی اینه که محتوای سایت شما رو طوری بهینه سازی کنه که موتورهای جستجو خیلی راحت اونو بخونن، موضوع صفحات رو فهمیده باشن و سایت شما رو به عنوان یه سایت با کیفیت و قابل اعتماد واسه کاربران شناسایی کنن.

سئو خارجی سایت (OFF PAGE SEO)
هدف سئو خارجی اینه که مطمئن شه سایتای دیگه به سایت شما لینک میدن و شما رو به گوگل معرفی می کنن. این لینکا مثل مهر تائید سایتای دیگه واسه شماس و باعث می شه اعتبار شما پیش گوگل و دیگه موتورهای جستجوگر زیاد شه. این روند که به نام لینک سازی () شناخته می شه، اهمیّت بسیاری در رنک گوگل سایت شما داره.

چند واقعیّت باحال دربارۀ سئو

گوگل بیشتر از ۷۰% از بازار جهانی موتورهای جستجو رو در دست گرفته!
۷۰% از کلیکای مردم جهان در صفحات گوگل روی یافته های طبیعی جستجوئه!
بعد از موتورهای جستجو، بازاریابی ایمیلی بیشترین سهم رو در افزایش ترافیک وب سایتا داره.
۷۵% از بازدید کنندگان به سراغ صفحه دوم از یافته های جستجوی گوگل نمی رن.
در هر ساعت، بیشتر از ۱.۴ میلیارد جستجوی جور واجور انجام می شه.
بیشتر از ۸۰% کاربران اینترنت از موتورهای جستجوگر استفاده می کنن
مادران، ۲ برابر بیشتر از بقیه کاربران اینترنت از جستجو استفاده می کنن.

مهمترین نکته در سئو چیه؟

قبل از هر چیز، شما باید به کاربر فکر کنین! وب سایتی بسازین که کاربران دوستش داشته باشن. اینطوری، موتورهای جستجوگر هم شما رو دوست دارن. می پرسین به چه دلیل؟ ساده س!. چون هدف موتورهای جستجوگر اینه که بهترین و در رابطه ترین یافته ها رو به کاربر نمایش بدن و وقتی که شما محتوای عالی به کاربر ارائه بدین، شانس تون واسه کسب رتبه خوب بیشتر می شه.

خوشحالیم که امروز با هم مطلب جدیدی رو یاد گرفتیم!
حالا شمام می دونین که بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوگر یا همون سئو چیه و به چه دلیل اهمیّت داره. حتی خودتون می تونین این موضوع رو به بقیه توضیح بدین.

موضوع مرتبطسئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

 

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

مصطفی صفریان

مصطفی صفریان هستم. فعالیت حرفه ای در مورد دیجیتال مارکتینگ رو در سال ۱۳۸۵ با طراحی سایت شروع کردم و در مورد مدیریت سرور و هاستینگ، سئو سایت و تبلیغات اینترنتی تخصص دارم.

دیجیتال

پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

معرفی ۱۰ افزونه وردپرس واسه بهتر شدن وضعیت سئوی سایت

هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention)

الگوریتم گوگل پنگوئن چیه و چیجوری به سقوط رتبه گوگل منجر می شه؟

اتوماسیون بازاریابی چیه و چیجوری کار و کاسبی تون رو از این رو به اون رو می کنه؟