: اینفوگرافی: نشونه های فقر آهن در بدن

: اینفوگرافی: نشونه های فقر آهن در بدن

آهن یکی از مواد معدنی مهم در بدنه. اگه مقدار آهن بدن از مقدار طبیعی کم تر باشه علائم نامطلوبی داره. فقر آهن و کم خونی بیشتر در برابر کودکان، دختران نوجوون، زنان باردار و سالمندانه. طبق آمار به دست اومده از هر 10 نفر مردم، 5 نفر گرفتار به فقر آهن هستن. تعیین کمبود این ماده غذایی رو دوش پزشکان و کارشناسان تغذیه س. کارشناسان تغذیه با ارائه راه حل و برنامه غذایی مناسب این مشکل رو برطرف می کنن.

فقر آهن

فقر آهن، شایع ترین دلیل کم خونی در دنیاس. کم خونی به وجود اومده به وسیله فقر آهن 2 مرحله داره: مرحله اول وقتیه که اندازه هموگلبین و بقیه فاکتورا نرمال هستن و هیچ کمبودی نشون داده نمی شه هم اینکه جواب آزمایشا نرماله اما یه سری علائم شامل خستگی بیشتر از اندازه، رنگ پریدگی و بیحالی، ضعف عمومی و ریزش مو هست. در این مرحله معمولا کم خونی تشخیص داده نمی شه. مرحله دوم وقتیه که مرحله اول درمان نشده و کم خونی شدید شدن پیدا کنه، این مرحله رو کم خونی ثانویه می گن.

روشای مقابله با فقر آهن

در موارد اولیه کم خونی معمولا با مواد غذایی شامل آهن بالا و حذف مواد غذایی که مانع جذب آهن می شن، درمان می شه. اما در کم خونی ثانویه و موارد شدید تر با تجویز مکمل آهن این مشکل رو برطرف می کنن. واسه کسب بهترین نتیجه افراد باید 3 ماه متوالی آهن مصرف کنن بعد آزمایش بدن. اگه نتیجه آزمایش ها مورد قبول بود، مصرف مکمل آهن قطع می شه.

بهترین زمان واسه مصرف مکمل آهن وقتیه که معده خالی است.

چیجوری آهن بیشتری جذب کنیم؟

بیشتر مواد غذایی مصرفی روزانه، از جذب آهن جلوگیری می‎ کنن. این مواد شامل تاننا، اگزالاتا، فیتاتا، فسفاتا و مصرف بیشتر از اندازه فیبرا هستن. یکی از رفتا رهای غذایی اشتباه نوشیدن چای بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا هستش. چای شامل تئین و تاننه که از جذب آهن مانع می شه. در خیلی از میوه ها و سبزیجات اگزالات پیدا میشه هم اینکه حبوبات منبع فیتات و نوشابه ها منبع فسفات هستن.

در ادامه به ده نشونه کمبود آهن و مواد غذایی غنی شده با آهن می پردازیم.

.

منبع : kalleh.com

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت

  • مطالب در رابطه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *