بلند بگید آرسنیک. حتی تلفظ این نام هم حس سمی بودنش رو منتقل می کنه. با وجود اینکه این ماده به عنوان زهر استفاده می شه، اما به راه های جور واجور از راه غذایی که می خوریم وارد بدنمون می شه.

مسئله اینجاس که اندازه بالای آرسنیک باعث دچار شدن به سرطانهای پوست، ریه و مثانه و هم اینکه بیماریای دیابت و قلبی و عروقی می شه. در نتیجه باید حواستون به غذاها و نوشیدنیایی که ممکنه این ماده رو به بدنتون منتقل کند باشه.

آرسنیک هم به صورت طبیعی از فرسایش سنگ و خاک به وجود میاد و هم به شکل حشره کشها به وسیله بشر تولید می شه. به آرسنیک طبیعی، آرسنیک ارگانیک می گن و بنظر میاد که غیر سمیه و به صورت طبیعی بدن می تونه اونو دفع می کنه. اما آرسنیک صنعتی، آرسنیک غیرارگانیک اسمشه و کارسینوژنی شناخته شده.

یه نکتۀ دیگه دربارۀ آرسنیک اینه که طول عمر خیلی بالایی داره، و حتی با این وجود که الان مصرف این ماده در آفت کشها ممنوع شده، اما بقایای اون حالا حالاها در خاک باقی می مونه.

در واقع گریزی از آرسنیک نیس، اما با تغییر رژیم غذاییتان می تونین اندازه تماستون با آرسنیک رو کم کنین. کاترین کاتینگهام، متخصص تغذیه میگه: "تلاش کنین رژیم غذایی جور واجور و سالمی داشته باشین و خود رو به تنها چند غذا وابسته نکنین. اینجوری حتی اگه چند غذا هم به آرسنیک آلوده باشن، در کل تماس خود رو با این مادۀ سمی کاهش دادین."

در زیر با چند خوراکی ای که با اینکه نباید یهو به کل از رژیمتون خط بزنین، اما در عین حال نباید هر روز اونا رو بخورین، آشنا میشین.

ماهیای تیره گوشت

اضافه کردن ماهی به رژیم غذایی فواید بسیاری داره، از جمله: کاهش اندازۀ دور کمر، کاهش خطر دچار شدن به دیابت و بهبود کارکرد مغز. اما یه عنصر خیلی کوچیک این وسط هست که خیلی مطلوب نیس و اون اندازه آرسنیک موجود در ماهیه.

پژوهشی در این رابطه در نیوهمپشایر انجام شده. محققان به این نتیجه رسیدن که اندازه آرسنیک موجود در بدن افراد مورد آزمایش که در هفته دست کم یه بار ماهی می خوردند، فارغ از جنسیتشان، به نسبت به کسائی که تنها یه بار در ماه ماهی می خوردند، ۷.۴ درصد بیشتر بود.

غذاهایی که جزو غذاهای دریایی تیره گوشت طبقه بندی می شن (مثل استیک تونا، ماهی اسقومری، سلمون، ساردین و اره ماهی) از جمله ماهیایی هستن که شامل بیشترین اندازه آرسنیک هستن.

آرسینیک ارگانیک معمولاً در همۀ شکلای جور واجور ماهی پیدا میشه. اما این تحقیق نشون میده که آرسنیک ارگانیک این نوع ماهیها پس از گوارش در بدن به آرسنیک غیرارگانیک تبدیل می شه. محققان مطمئن نیستن که به چه دلیل در مورد ماهیای تیره گوشت این اتفاق میفته و در مورد بقیه شکلای جور واجور ماهیا نه. اما نمی شه ماهی نخورد چون که ماهی شامل بعضی از سالمترین چربیای امگا ۳ه.

در نتیجه اگه می خواین فواید ماهی بهره مند شه، بهتره از مصرف مواد دیگری که آلوده به آرسنیک هستن، مثل برنج، در رژیم خود کم کنین.

برنج و اجناس برنجی

چند سال پیش یافته های تحقیقی در مورد برنج منتشر شد که دوستداران این غلۀ پرطرفدار رو به وحشت انداخت. طبق این تحقیق مشخص شد که برنج، چه قهوه ای و چه سفید، نسبت به هر نوع میوه، غله و سبزی دیگری، تراکم آرسنیک خیلی بیشتری داره.

در این تحقیق اندازه آرسنیک ۲۲۳ نمونه برنج نپخته و غذاهای شامل برنج بررسی شد؛ اندازه آرسنیک غیرارگانیک موجود در این اجناس از ۳ تا ۲۲۲ بخش در یکای امتحان متفاوت بود. محققان باور دارن که گیاه برنج تمایل بیشتری به جذب آرسنیک طبیعی موجود در خاک و آب دارن و به همین روش آفت کشهای پایۀ آرسنیک استفاده شده در گذشته رو هم بیشتر جذب می کنن.

اندازه آرسنیک موجود در برنج قهوه ای به دلیل فرآوری کمتر، حتی از برنج سفید هم بیشتره. از همین رو اجناس شامل برنج هم اندازه آرسنیک بالایی دارن. خوراکیایی هم که با به کار گیری برنج قهوه ای شیرین سازی می شن هم همین طور.

کلم پیچ

شاید واسه دوستداران کلم پیچ و بقیه گیاهان چلیپا باحال باشن که بدونن، این گیاهان اندازه بالایی آرسنیک دارن. محققان فهمیدن که اندازه آرسنیک موجود در ناخن کسائی که هفته ای دست کم یه بار کلم پیچ مصرف می کنن، ۱۰ درصد بیشتر از کسانیه که از این گیاه نمی خورن. اندازه بالای سولفور موجود در این گیاهان ممکنه در این مورد نقش داشته باشه، چون که آرسنیک با آسونی بیشتری به ترکیبات شامل سولفور می چسبد.

کلم پیچا از جمله سالمترین سبزیجاتی هستن که می تونین بخورین، اما نمیشه آرسنیک موجود در اونا رو ندیده گرفت و در نتیجه اگه به صورت روزانه از کلم پیچها استفاده می کنین، بهتره از مصرف خود کم کنین و خوراکیهای مغذی دیگری رو جانشین اون کنین.

پیشنهادایی واسه مراقبت از پوست در آقایون!

رژیم غذایی واسه جلوگیری از سرطان پروستات در آقایون

طرز رفتار درست با بیماران سرطانی

بارداری و دچار شدن به سرطان

.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *