برترینا: قاعدتا می دونین یه اهمیت یه رژیم غذایی سالم در زندگی شما چقدر زیاده و شاید این موضوع کلیدی ترین عامل واسه داشتن روش زندگی سالمه. اما شاید شمام با شنیدن روایتای جور واجور که هرکدوم باورهای خود رو دارن، واسه پیدا کردن چیزی که باید بخورین دچار پریشونی و گیجی شدین. این مقاله فهرستی از سالم ترین مواد خوراکی واسه یه رژیم غذایی متعادل و مناسب رو جفت و جور کرده.



ترش اما فوق العاده


1. لیمو

یه لیمو به تنهایـی دارای ویتـامیـن C بیـشتـــری نسـبت بـه میــزان لازم روزانه واسه یه انسانه. آب لیمو نه فقط ماده ای واسه کم شدن اندازه کلسترول در بدن شناخته شده، بلکه به شکل ظاهری و استواری استخونا هم کمک می یند.

فلاوونوئید موجود در مرکبات واسه جلوگیری از رشد سلولای سرطانی و کاهش التهاب در کل اعضای بدن مورد آزمایش قرار گرفته و نمره قبولی گرفته، از این رو واسه تندرستی بیشتر به چای سبز خود یه برش لیمو هم اضافه کنین! پژوهشگر ان فهمیدن اسید مرکبات که در لیمو هم هست، توانایی بدن رو واسه جذب آنتی اکسیدان چای تا 80درصد زیاد می کنه، اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین می تونین نصف لیمو رو تو یه لیوان آب گرم مخلوط با عسل بچکانید تا مواد سمی جمع شده در بدن رو از بین ببرین.




محبوب خانوما


2. کلم بروکلی

یه سـاقــه متـــــوسط کلم بروکلی حــاوی اندازه بیشتـــــری ویتـامینK نسبت به اندازه تعیین شده واسه مصرف در رژیم غذایی روزانه انسانه. هم اینکه یه کلم بروکلی متوسط شامل دوبرابر ویتامین C نسبت به اندازه تعیین شده  واسه یی روز انسانه. این خوراکی خوبیه یه رشد کافی و حفاظت از استخونا رو تضمین می کنه.

کلم بروکلی به دلیل خواص ضدسرطانی ای که داره، واسه حفاظت در برابر نوعای جورواجور سرطانا خوبه. اونو در سالاد و سوپ خود به مقدار پیشنهاد شده به یار ببرین. از این سبزی به طور منظم استفاده کنین و پیشرفت سلامت خود رو تماشاگر باشین.




تلخ شیرین


3. شکلات تلخ

روزانه تنها 10گــــرم شکلات تـلخ می تونه در افراد سالم دلیل کاهش فشـــارخون شه. پودر کاکائو پر از فلاوونوئید و آنتی اکسیدان هاست که ثابت شده سطح کلسترول بد LDL رو در بدن کاهش داده و سطح HDL یعنی یلسترول خوب رو زیاد می کنه. مقدار کمی شکلات تلخ رو در قهوه خود رنده کنین و از عطر و طعم عالی اون لذت ببرین.




سیب زمینی رو سرد بخورین


4.سیب زمینی

یه سیــب زمیـنی حــاوی 70میکروگرم اسیدفولیک سلول سازه که برابر با ارزش تغذیه ای موجود تو یه فنجون اسفناج یا کلم بروکلیه. سیب زمینیای شیرین تقریبا هشت برابر بیشتر خاصیت ضدسرطانی دارن و ویتامین A لازم روزانه رو تامین می کنن.

یه نکته: قبل از خوردن سیب زمینی آب پز اجازه بدین سرد شه. تحقیقات نشون میده انجام این کار می تونه به سوزوندن 25درصد چربی بیشتر پس از غذا که در نتیجه مقاومت نشاسته در برابر چربی به وجود میاد، کمک کنه.




بهترین ماهی


5. ماهــی سالمون

این مـــاده غذایی یه منبع پر از اسیدهای چرب امگا3ه که واسه کاهش خطر دچار شدن به افسردگی، مریضیای قلبی و سرطان خیلی خوبه. مصرف روزانه 3 اونس ماهی سالمون، 50درصد اندازه ویتامین نیاسین موردنیاز رو برطرف می کنه که در دراز مدت شما رو در برابر مریضی فراموشی و از دست دادن حافظه مراقبت می یند.




به یاد یپل


6. گردو

گردو بین شکلای جور واجور مغزها دارای بیشتــــریـن میــــــزان اسیــدهای چرب امگا3ه و به کاهش کلسترول کمک می یند. تحقیقات نشون داده که امگا3 تغییرات در خلق وخو و گردش خون رو بهتر کنه و در نتیجه باعث زیبایی پوست می شه، اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین عوامل مقابله با سرطان رو هم فعال می کنه. اگه هم دچار بدخوابی هستین کمی گردو رو به عنوان دسر بخورین. آنتی اکسیدان ملاتونین موجود در گردو به تنظیم خواب کمک می کنه.




چرب اما به درد بخور


7. آواکادو

آواکادو که به عنوان یه میوه روغنی شناخته می شه، پر از چربیای سالم و خوبه که تا حدود 22درصد کلسترول رو پایین می آورد. آواکادو بیشتر از نصف فیبر و 40درصد اسید فولیک لازم روزانه بدن رو تامین می کنه. این مسئله باعث کاهش خطر دچار شدن به مریضیای قلبی می شه. اضافه یردن اون به سالاد هم می تونه حدود 3 تا 5  برابر جذب بتاکاروتنا رو زیاد کنه.




به بوی بد دهن می ارزه


8. سیر

سیر، ماده ای قـوی بـرای مبـــارزه با سرطانه که می تونه مــانع رشد باکتریایی مانند ای کولی شه.  آلیسین، یه جور ترکیب موجود در سیره که به عنوان یه ماده ضدالتهاب قوی عمل می کنه. ثابت شده که سیر می تونه سطح کلسترول و فشارخون رو کم کنه. سیر تازه له شده بیشترین اندازه آلیسین رو داره. فقط زیادتر از اندازه اونو نپزید چون پختن سیر بیشتر از 10 دقیقه با دمای بالا مواد مغذی مهم اونو نابود می کنه.مصرف خوراکی های
گفته شده بالا نه فقط سیستم ایمنی بدن شما رو تقویت می کنه، بلکه به تنظیم کارکرد بدن هم کمک می کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *