اینکه چه وقتی غذا می خورید به اندازه این که چی می خورید مهمه!

اینکه چه وقتی غذا می خورید به اندازه این که چی می خورید مهمه!

تحقیقات مربوط به تاثیر الگوهای غذایی بر سلامت نشون میده بی نظمی در غذا خوردن با افزایش خطر سندروم متابولیک (فشارخون بالا، دیابت نوع۲ و چاقی) ربط داره.

یافته های تحقیقات جور واجور نشون میده خوردن بی نظم بر ساعت داخلی بدن موسوم به «ریتم شبانه روزی» تاثیر میذاره. خیلی از فرایندهای متابولیکی به وجود اومده به وسیله تغذیه در بدن از الگوی شبانه روزی مثل اشتها، هضم غذا و متابولیسم چربی، کلسترول و گلوکز پیروی می کنن.
مصرف غذا می تونه بر ساعت داخلی بدن، مخصوصا بر اعضای مثل کبد و روده، تاثیر گذارد، درحالیکه ساعت مرکزی بدن هم از راه چرخه تاریکی/روشنی تنظیم می شه که اونم می تونه تحت تاثیر زمان مصرف غذا باشه.
تعدادی از تحقیقات نشون دادن که افراد دارای شیفت کاری با افزایش خطر دچار شدن به تعدادی از بیماریا مثل سرطان، مریضی قلبی-عروقی و سندروم متابولیک روبرو هستن. شیفت کاری موجب بروز تغییر در الگوی رژیم غذایی می شه.
سفرهای زیاد کاری هم موجب بروز اختلافات فاحشی بین ساعت داخلی بدن و ساعت اجتماعی می شه که این اختلاف با افزایش خطر دچار شدن به بیماریای مثل چاقی و سندروم متابولیک همراه س، در حالیکه مدت زمان کوتاه خواب هم با زیاد شدن وزن همراه س.
هم اینکه مطالعه تاثیر الگوهای بی نظم غذایی نشون میده که توجه به نوع غذای مصرفی فرد هم مهمه. بعضی از تحقیقات به رابطه بین نظم غذایی و انتخاب نوع غذا فهمیدن، مثلا، یکی از گزینه های اشتباه غذایی نخوردن صبحونه است.
 تغییر همیشگی در زمان غذا خوردن موجب مشکل در ریتم شبانه روزی بدن شده و در نتیجه بر اندازه اشتها، روند هضم غذا و فرایندهای متابولیکی بدن تاثیر میذاره. کم کم این نبود تعادل باعث تغییرات متابولیکی شده که منتهی به چاقی، مریضی قلبی و سرطان می شه.

جمع آوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:جام جم آنلاین

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *