:  

: این جوری از پیری زودرس رها شید

پیری زودرس چیجوری بروز می ده چه عواملی در ایجاد پیری زودرس موثر هستن و می تونن موجب بروز پیری شن مرگ زودرس با چه نوع سبک زندگی به سراغمون میاد چه پیشنهادای پیشگیرانه ای به کمک ما میان ؟

در این جا به هفت دلیل پیری زودرس اشاره داریم.

انتخابای غذایی بد

چه غذاهای ناجور بخورین و چه از هر غذایی زیادتر از اندازه استفاده کنین، اینا نشون دهنده یه برنامه غذایی ضعیفه که سن شما رو بیشتر از چیزی که دی ان ای تون (DNA) نشون میده بالا می بره.

واسه محدود کردن کالری و دریافت مواد مغذی بیشتر، مواد غذایی تازه رو انتخاب کنین مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت و غلات سبوس دار.

مصرف مواد غذایی فراوری شده که با نمک، شکر و بقیه مواد افزودنی و یا مواد نگهدارنده بسته بندی شدن رو محدود کنین، چون بدن شما اصلا به اونا نیاز نداره.

خواب بد

اگه شما عمیقا و یا به اندازه کافی نخوابید، تموم بدن تون رنج می بره. خواب یکی از مهم ترین عوامل سلامتی، شادی و زندگی مولده. خواب به مغز شما در ایجاد ارتباطات جدید کمک کرده و هم اینکه سیستم بدن شما رو شارژ می کنه.

تماس دراز مدت با مقادیر تقریبا کم از مواد شیمیایی سمی هم می تونه موجب تخریب سلامت بدن تون شه

نشون داده شده که داشتن نگاه سطحی به خواب خطر دچار شدن به زیاد شدن وزن، سرطان و از پایه هر مشکل سلامتی که شما می تونین تصور کنین رو زیاد می کنه. شاید بزرگ نمایی آمیز به نظر بیاد، اما در چند دهه گذشته یافته های زیادی در این باره گزارش شده.

استرس

استرس گاه به گاه واسه شما خوبه. کمی استرس با آزاد کردن هورمون آدرنالین، شما رو تحریک به انجام کار می کنه. این یه جور جواب جنگ و گریزه.

با این حال استرس و عجله بعد اون می تونه موجب سردرد زیاد (حتی میگرن) و اندوه شه. با گذشت زمان استرس طولانی می تونه موجب احساس پیری در شما شده و یه سری مشکلات دیگه رو به دنبال بیاره.

نبود فعالیت بدنی

کاهلی یکی از اشتباهات مرگباره و هیچوقت یه سرگرمی به حساب نمیاد و طبق تحقیقات باید بدونین که واژه مرگبار به درستی در این مورد، به جا به کار میره. نشستن و به دنبال اون غیر فعال کردن عضلات اسکلتی بدن تون، عاقبت منفی شدن سوخت و ساز بدن رو به دنبال داره.

هیچ وقت واسه تغییر دیر نیس پس یه فرد وابسته به میز باید چه کاری بکنه؟ بیشتر از همیشه پشت میز وایسید و در محل کار جنب و جوش و حرکت بیشتری داشته باشین، در ملاقاتای کوچیک با همتایتان قدم بزنین و در طول کنفرانس یا جلسه تلفنی، بیشتر راه برید.

سموم

شاید ندونین که در حال بلعیدن مواد سمی هستین، اما در واقع ممکنه خود رو مسموم کنین. قرار گرفتن در برابر مقادیر خیلی از مواد سمی مانند سرب، جیوه و آرسنیک می تونه شما رو بکشه.

تماس دراز مدت با مقادیر تقریبا کم از مواد شیمیایی سمی هم می تونه موجب تخریب سلامت بدن تون شه. این مواد ممکنه در خون شما، چربی بدن و یا بقیه بافتا باشن و کارکرد و ساختار هورمونا و بقیه سیستمای بدن رو دچار مشکل کنن.

اعتیاد

اگه از مصرف مشروبات الکلی، سیگار و مواد مخدر دست بکشین، نفع زیادی به بدنتون می رسونین. اعتیاد باعث آسیب بدن، سریع تر از اون چه که فکر کنین می شه. فقط 15 دقیقه سیگار کشیدن واسه آسیب دیدن ماده وراثتی تون کافیه. آدمایی که زیادتر از اندازه نوشیدنی الکلی مصرف می کنن یا سیگار میکشن، سه برابر بیشتر از بقیه تو یه دوره وقتی مشخص در برابر مرگ قرار دارن.

ندیده گرفتن عوامل خطر

اگه فشار خون ، کلسترول و قند خون بالا کنترل نشه، تموم بدن رو تخریب می کنه. بعضی وقتا افراد اصلا از این مشکلات خود آگاهی ندارن تا وقتی که دچار حمله قلبی و یا سکته مغزی می شن و این موقع واسه درمان خیلی دیره. بهتره با دکتر خود درباره تستای غربالگری و بررسی چشم جهت شناسایی مشکل احتمالی مشورت کنین.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *