:
این جوری از چشما مراقبت کنیم

:

وب‍سایت بدونیم: چشمون شما پنجره ای به سمت دنیا هستن، پس نگهداری و مراقبت از اونا خیلی با اهمیته. کارایی چون مراجعه به چشم دکتر، خواب کافی و استراحت دادن به چشما هنگام به کار گیری کامپیوتر به سلامت چشما کمک بزرگی می کنن. اگه دچار مشکل بینایی هستین باید خیلی زود به چشم دکتر مراجعه کنین. اگه به سلامت چشماتون اهمیت می دید مطلب زیر رو بخونین.
مرتب چشما رو معاینه کنین: تخصص اونا مراقبت از سلامت چشم هاس. اپتومتریست یا چشم دکتر. واسه این که چشما همیشه سالم باشن مرتب اونا رو چکاپ کنین. از پزشکتون سوال کنین تا بیشتر درباره چشما بدونین. هر چی بیشتر درمورد چشما اطلاعات داشته باشین بیشتر می تونین سلامت چشما رو تحتِ کنترل دربیارین.

  •     اگه مشکل بینایی ندارین بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی هر ۵ الی ۱۰ سال یه بار چشما رو معاینه کنین.
  •     اگه مشکل بینایی ندارین بین ۴۰ تا ۶۵ سالگی هر ۲ الی ۴ سال یه بار چشما رو معاینه کنین.
  •     اگه مشکل بینایی ندارین پس از ۶۵ سالگی هر ۱ الی ۲ سال یه بار چشما رو معاینه کنین.


لنزها رو آخر روز از چشما دربیارین: بیشتر از ۱۹ ساعت لنز مصرف نکنین. به کار گیری لنز به مدت طولانی چشما رو ضعیف کرده و موجبات نا آرومی چشما رو جفت و جور می کنه.
 هیچوقت با لنز نخوابید. چشما به اکسیژن نیاز دارن و لنز باعث می شه اکسیژن به اونا نرسه. به خصوص شبا. پس بهتره شبا به چشما استراحت بدین.
با لنز شنا نکنین حتی اگه عینک شنا زده باشین.
واسه به کار گیری لنز و مایع شستشوی لنز تلاش کنین دستورات نسخه محصول رو پیروی کنین.


در آخر روز آرایش صورت رو به طور کامل بشوئید: همیشه واسه پاک کردن آرایش صورت وقت بذارین. هیچوقت شبا با آرایش به تختخواب نرید چون ریمل و آرایش چشم به چشم نفوذ کرده و باعث التهاب می شن.
 اگه شبا با آرایش چشم بخوابین منافذ پوست دور و بر چشم بسته می شن و گل مژه ایجاد می شه. گل مژهای شدید باید با مراجعه به دکتر درمان شن.
پدهای پاک کننده های آرایش رو کنار تخت خود بذارین تا اگه زیاد خسته بودین از اونا استفاده کنین.


قطره ضد حساسیت استفاده کنین: این قطره ها حساسیتای فصلی چون خارش و قرمزی چشم رو از بین می برن. اما مصرف روزانه اونا هم چشما رو دچار مشکل می کنه و باعث می شه که دیگه چشما به قطره عکس العمل نشون ندن.
 قطره های ضد حساسیت جریان خون به سمت قرنیه رو منقبض می کنن اونو از اکسیژن محروم می کنن. پس وقتی چشما نمی خارند و ملتهب نمی شن به خاطر اینه که اکسیژن کافی دریافت نمی کنن. و این ایده آل نیس چون چشما هم به اکسیژن نیاز دارن و کمبود اون باعث زخم در چشم می شه.
حتما بروشور قطره ها رو با دقت بخونین. به خصوص اگه لنز استفاده می کنین. البته بهتره اول با دکتر مشورت کنین که چه نوع قطره هایی رو می تونین استفاده کنین.


عینکای آفتابی ضد یووی استفاده کنین: همیشه زیر آفتاب عینک آفتابی استفاده کنین. هنگام خرید عینکایی انتخاب کنین که ۹۹ درصد و یا ۱۰۰ درصد چشما رو از اشعه یووی مراقبت می کنه.
اگه همیشه چشما در برابر آفتاب باشن بینایی دچار مشکل می شه. مراقبت از چشما در جوونی مانع ضعف بینایی در پیری می شه. در برابر اشعه یووی بودن منتهی به آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و ناخنک و بسیاری وضعیتای مضر دیگه واسه چشما می شه.
حتی وقتی که زیر سایه هستین عینک آفتابی بزنین. درسته که سایه روبرو شدن با اشعه یووی رو کمتر می کنه اما هنوز چشما در برابر اون قرار دارن.
هیچوقت به خورشید خیره نشید حتی اگه عینک به چشم داشته باشین. اشعه های خورشید بسیار قوی هستن و می تونن به شبکیه چشم آسیب برسانند.


در مواقع لازم عینک بزنین: وقتی که با مواد شیمیایی کار می کنین و یا در محیطی هستین که در اون ضرات مضر در هوا پراکنده هستن عینک بزنین تا از چشما در مقابل آسیب اجسام ریز و بزرگ مراقبت کنه.


به مقدار کافی استراحت کنین: خواب کم باعث خستگی چشم می شه. نشونه های خستگی چشم عبارتند از التهاب، اشکال در تمرکز، خشکی و اشک آلود شدن، تیره شدن بینایی یا دوتایی دیدن، حساسیت به نور یا درد گردن ، شونه ها و کمر. پس به اندازه کافی استراحت کنین تا مشکلی واسه چشما پیش نیاد. جوانان باید ۷ الی ۸ ساعت در روز بخوابن.


ورزش کنین: اگه سه بار در هفته به مدت نیم ساعت ورزش کنین از بیماریای چشمی چون گلوکوم و دژنراسیون ماکولا در امان می مونید.


واسه کم کردن پف زیر چشم خیار استفاده کنین: به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه قبل از این که بخوابین روی چشما خیار بذارین تا پف چشم رو از بین ببرین.
چای کیسه ای هم در این مورد میشه مصرف کرد. به این صورت که کیسه ها رو چند دقیقه در آب سرد بذارین و بعد ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی چشما بذارین. ماده ای به نام تانن در چای التهابات رو نابود می کنه.


زمان نگاه کردن به کامپیوتر، تبلت و یا موبایل رو کم کنین: هنوز از نظر علمی ثابت نشده که نگاه کردن به کامپیوتر باعث ضعف بینایی می شه اما درخشکی چشما بسیار موثره. نور کامپیوتر چه کم باشه و چه زیاد ماهیچه های چشم رو خسته می کنه. اگه نمی تونین زمان اونو کم کنین دست کم تکنیکایی که به چشم استراحت میدن به کار ببرین.


چشما باید با صفحه کامپیوتر هم تراز باشن: اگه به صفحه کامپیوتر به مدت طولانیبه بالا یا به پایین نگاه کنین آسیب زیادی به چشم میرسونه. باید موقعیت چشما مستقیم با صفحه کامپیوتر باشه.


پلک بزنین: هممون وقتی که به صفحه کامپبوتر نگاه می کنیم یادمون میره که پلک بزنیم در نتیجه چشما خشک می شه. وقتی که با کامپیوتر کار می کنین هر ۳۰ ثانیه پلک بزنین تا چشما خشک نشه.


هنگام کار با کامپیوتر قانون ۲۰-۲۰-۲۰ رو رعایت کنین: هر ۲۰ دقیقه به شیئی که ۲۰ فوت (۶ متر) فاصله داره به مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنین. واسه این که یادتون نره از آلارم گوشی استفاده کنین.


در مکانایی با نور کافی کار کنین: نور کم به چشما فشار وارد می کنه اما آسیب نمیرسونه. واسه آرامش خود در مکانای نور مناسب کار کنین و هروقت چشما خسته شد به اونا استراحت بدین.


غذاهایی که به سلامت چشم کمک می کنن بخورین: ویتامین E، C، زینک، لوتئین، زیگزانتین و امگا۳ واسه سلامت چشم بسیار مهم و لازمن. این مواد مغذی چشما رو از بیماریا مراقبت می کنه.


غذاهای شامل ویتامین E استفاده کنین: دانه ها، آجیل، جوونه گندم و روغن سبزیجات استفاده کنین. اینا پر از ویتامین E هستن.


غذاهای شامل زینک استفاده کنین: گوشت گاو، حلزون، بادام زمینی و حبوبات شامل زینک هستن.


غذاهای شامل ویتامین C استفاده کنین: پرتقال ، توت فرنگی، بروکلی، فلفل دلمه ای و کلم بروسل شامل ویتامین C هستن.


غذاهای شامل زیگزانتین استفاده کنین: کلم پیچ، اسفناج، بروکلی و نخود فرنگی شامل زیگزانتین و لوتئین هستن. مراقبت چشما


هویج بخورین.


غذاهای شامل امگا۳ استفاده کنین: ۲ بار در هفته ماهیایی چون سالمون و ساردین که شامل امگا ۳ هستن استفاده کنین. اگه ماهی دوست ندارین قرص امگا۳ استفاده کنین.

منبع : برترینا

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *