خوردن غذاهای مناسب و انتخاب رژیم غذایی درست و کامل می تونه به افزایش تراکم و استواری این بافت حیاتی کمک کنه که بعضی از مواد غذایی به درد بخور در این مورد عبارتند از:
سلامت، رشد واستحکام استخونای بدن نیازمند املاح و مواد معدنی مخصوصا کلسیمه که بخش کلی ای از این املاح باید از راه برنامه غذایی روزانه تامین شن.

استخونامون در جوونی سالم و محکم هستن اما وقتی که به میانسالی می رسیم استخونا شروع به نازک شدن می کنن و این روند بعد از قاعدگی در زنان سریعتر هم می شه.

خوردن غذاهای مناسب و انتخاب رژیم غذایی درست و کامل می تونه به افزایش تراکم و استواری این بافت حیاتی کمک کنه که بعضی از مواد غذایی به درد بخور در این مورد عبارتند از:

شیر، ماست و پنیر

واسه داشتن استخونای قوی به کلسیم احتیاج دارین. اندازه نیاز بزرگسالان به کلسیم روزانه 1000 میلی گرم و واسه زنان بعد از 50 سالگی و مردان بعد از 70 سالگی 1200 میلی گرمه. مهمترین منبع کلسیم شیره. یه لیوان 250 میلی لیتری از شیر بدون توجه به اینکه کم چرب یا پرچربه، 300 میلی گرم کلسیم داره. کلسیم درون یه کاسه ماست با کلسیم موجود در 250 سی سی شیر تقریبا برابره، پس اگه شیر دوست ندارین یا به لاکتوز درون شیر حساسیت دارین می تونین از این جانشین استفاده کنین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین کلسیم موجود در شیره ها و لبنیاتی که لاکتوز اونا گرفته شده با بقیه لبنیات لاکتوزدار برابره.

مغزها و خشکبار

دانه های جور واجور و آجیلا می تونن به سلامت استخون کمک کنن. گردو و تخم کتون پر از اسیدهای چرب امگا 3 هستن. بادام و بادام زمینی هم پتاسیم دارن که مصرف اونا جلوی از دست رفتن کلسیم به وسیله ادرار رو میگیره. آجیل هم اینکه شامل پروتئینه که نقشی کمکی در ساخت استخون داره.

سبزیجات

ممکنه از اینکه به شما بگیم بعضی از سبزیجات چقدر پر از کلسیم هستن، تعجب کنین. اما سبزیجات برگدار و تیره شامل مقدار زیادی کلسیم هستن.

ماهی سالمون

سالمون و بقیه ماهیای چرب ویتامین D زیادی دارن که واسه جذب کلسیم خوبه. این ماهیا هم اینکه اسید چرب امگا 3 زیادی دارن. تحقیقات ثابت کرده روغنی که در ماهی هست، جلوی از دست رفتن بافت استخوانی در زنان سن بالا رو میگیره و ممکنه بتونه در پیشگیری از پوکی استخون هم به درد بخور باشه.

منبع : isna.ir

جمع آوری سلامت اکاایران

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *