شاید واسه شمام اتفاق افتاده باشه که با وجود رعایت رژیم غذایی حتی گرمی هم وزن کم نکنین یا روند کاهش وزن تون اونقدر کند باشه که شما رو از ادامه راه ناامید کنه. باید تو یه کلام به شما بگم شما دچار کاهش سوخت وساز یا متابولیسم شدین. به معنی ساده تر اونقدر که می خورید، نمی سوزونین و همین عامل دلیل شده که یا وزن تون ثابت بمونه یا بسیار کنه لاغر شید.

افزایش متابولیسم بدن از اون موضوعاتیه که افراد علاقه مند به کاهش وزن همیشه به دنبال افزایش اون هستن.اما اینکه بدن شما با چه سرعتی کالری می سوزوند به عوامل زیادی بستگی داره. متابولیسم بدن تحت تاثیر عوامل زیادی می تونه کم بشه. اولین و شاید مهم ترین دلیل کاهش فعالیت بدنی افراده. آدمایی که هیچ فعالیت منظمی رو در طول هفته واسه خود ندارن و همه فعالیت شون به شرط همون کارای روزمره شونه، بیشتر دچار کاهش سوخت وساز می شن. عامل دوم وجود یه مریضی زمینه ایه که می تونه سوخت وساز بدن رو پایین بیاره. بیماران گرفتار به کم کاری غده تیروئید و کم خونی فقر آهن از این دسته ان.

دلیل دیگه رژیم غذایی غلط افراده که می تونه دلیل پایین اومدن سوخت و ساز( متابولیسم) اونا شه. آدمایی که گروه قندهای ساده (قند، شکر، شکلای جور واجور شیرینی و شکلات، مربا، کیک و …) و چربیا رو بیشتر از اندازه مصرف می کنن، متابولیسم خود رو کاهش میدن. علاوه بر اون آدمایی که آب کافی و به اندازه مصرف نمی کنن هم در برابر کاهش سوخت وساز هستن. دلیل دیگه افزایش سن افراده که با متابولیسم رابطه ای برعکس داره! هرچه سن بالا بره، متابولیسم کم میشه (مخصوصا از30 سالگی به بعد). ژنتیک افراد رو هم باید در نظر گرفت؛ یه سری از آدما به طور ژنتیکی سوخت وساز بالاتری دارن. خیلی از آدمایی که دچار کاهش متابولیسم شدن، ممکنه فقط با یکی از این عوامل دست و پنجه نرم کنن یا چند عامل مهارکننده رو با همدیگه داشته باشن.

1. در روز دست کم 8 تا 10 لیوان آب بخورین

بدن واسه سوخت کالری به آب نیاز داره حتی اگه شما تا حد کمی دچار کم آبی و خشکی شید، متابولیسم شما شدیدا کاهش پیدا می کنه. واسه اینکه بدن تون همیشه آب کافی داشته باشه قبل از هر وعده غذایی یا میان وعده ها یک تا 2 لیوان آب یا نوشیدنی غیر شیرین بخورین. هم اینکه به جای اسنکایی مانند چوب شور یا چیپس از سبزیجات، میوه ها و لبنیات استفاده کنین چون پر از آب هستن.

2. یه فنجون قهوه صبحا بخورین

شما شاید به دلیل افزایش انرژی و تمرکز در شروع صبح طرفدار قهوه هستین اما بدونین یکی از اثرات به درد بخور نوشیدن قهوه ( مخصوصا اگه تلخ مصرف شه)، دلیل افزایش متابولیسم بدن دست کم به صورت کوتاه مدت می شه.

3. حذف وعده و میان وعده؛ هیچوقت!

وقتی می خوایم از اضافه وزنی که داریم خلاص شیم «نخوردن» اولین و شاید آسونترین گزینه ایه که به ذهن هممون می رسه. مثلا در اولین قدم صبحونه نمی خوریم یا با خودمون می بگیم که از امشب شام مون رو حذف می کنیم! اما تموم این کارا نه فقط مشکل مون رو حل نکرده بلکه سوخت و ساز بدن مون رو هم شدیدا کم می کنه.

 باید بدونین خوردن بیشتر می تونه در کاهش وزن اثر داشته باشه. طبق آخرین تحقیقات بهترین برنامه غذایی اون هستش که شامل 3 وعده غذای اصلی و 2 تا 3 میان وعده سبک باشه پس واسه اون دسته از آدمایی که تنها یه وعده غذا در روز می خورن یا اصلا میان وعده ندارن، اولین راه حل واسه افزایش متابولیسم و کاهش وزن شون برگشت به برنامه غذایی درسته.

4. ورزش کنین و عضله بسازین

ورزشای هوازی شامل پیاده روی، دو و ایروبیک می تونن متابولیسم شما رو تا چندین ساعت بعد از ورزش زیاد کنن. اینجاش خیلی مهمه که اگه اهل ورزش و فعالیت بدنی نیستین باید واسه افزایش متابولیسم تون کمی به خودتون سختی بدین. تمرینات ورزشی باعث افزایش و طولانی تر شدن متابولیسم در حال استراحت می شن. یه دوره ورزشی در باشگاه یا زمانای کوتاهی دویدن بین پیاده روی روزانه تون بسیار عالیه. بدن ما دائم کالری می سوزوند حتی وقتی در حال انجام هیچ کاری نیستیم. جالبه بدونین متابولیسم در حال استراحت در افراد عضلانی بیشتره. یکی از سوختای اصلی عضلات بدن، چربی ذخیره شده در بافت چربی است. چربیای بدن طی یه ورزش آروم و طولانی از بافت چربی جدا شده و به بافتای عضلانی واسه سوختن و تبدیل شدن به انرژی منتقل می شه. هرچه شما تارهای عضلانی بیشتری رو به کار گیرید، مقدار اسید چرب بیشتری می سوزد در نتیجه کالری بیشتری رو طی ورزش از دست می دین.

5. پروتئین غذای تون رو بالا ببرین

بدن ما واسه هضم پروتئینا کالری بیشتری رو نسبت به هضم چربی و کربوهیدرات می سوزوند. پروتئین 25درصد انرژی بیشتری واسه هضم احتیاج داره تا چربی. جانشین کردن بعضی کربوهیدراتا با غذاهای پروتئینی می تونه متابولیسم شما رو بعد از هر وعده غذایی زیاد کنه. علاوه بر اون کاهش کربوهیدراتای ساده و جانشین کردن کربوهیدراتای پیچیده هم خود در افزایش سوخت وساز بدن موثره چون همونجوریکه در بالا به اون گفته شد، افرادیکه درصد بالایی از کالری روزانه خود رو از کربوهیدراتای ساده (قند، شکر، شکلای جور واجور شیرینی و شکلات، مربا، کیک و …) و چربیا تامین می کنن، متابولیسم شون در طول زمان کم میشه.

6. به چه دلیل چای سبز بهتره؟

بهتره به جای نوشیدن چای مشکی از چای سبز استفاده کنین. چای سبز دارای تاثیر متابولیک خاصیه که می تونه سرعت متابولیسم رو تا ۴ درصد زیاد کنه. این بدون معناست که نوشیدن چای سبز موجب سوزوندن ۷۰ کالری در روز یا کم کردن یک تا 3 کیلوگرم وزن در ساله.» این نوشیدنی منبع غنی «کاتچین» است که به افزایش اندازه «هورمون نور اپی نفرین» کمک می کنه؛ «هورمون نور اپی نفرین» یه ماده شیمیایی در مغزه که سرعت متابولیسم رو زیاد می کنه.

7. نوشیدنیای تون رو سرد بخورین

نوشیدنیای سرد باعث سوزوندن کالری بیشتری می شه. تحقیقات نشون داده نوشیدن5 تا 6 لیوان آب سرد 10 کالری بیشتر در روز می سوزوند که رقم زیادی نیس ولی باعث کم کردن یه کیلوگرم وزن در سال بدون رعایت هیچ رژیم غذایی خاصی می شه. شما می تونین از چای سرد (آیس تی) یا قهوه سرد (آیس کافی) هم استفاده کنین که خود به خود باعث می شه از شکر و خامه هم صرف نظر کرده باشین. براساس یافته های یه تحقیق آلمانی نوشیدن ۲ لیوان آب یخ در روز ۳۰درصد به اندازه متابولیسم بدن کمک می کنه.

8. عجیب و غریبا نابودتان می کنه

رژیمای غذایی عجیب (مثلا اونایی که در روز کمتر از 1000کالری می خورن) واسه کسائی که میخوان سوخت وساز بدن شون رو بالا ببرن، فاجعه س. با اینکه این رژیما در افت وزن کمک می کنن ولی درصد بالایی از عضلات رو از بین می برن و درنتیجه عضلات کمتر، متابولیسم یواش تر.

9. لبنیات رو در رژیم غذایی روزانه تون  بذارین

لبنیات کم چرب مخصوصا شیر و ماست کم چرب از راه افزایش متابولیسم بدن، می تونن همراه خوبی در راه کاهش وزن شما باشن.

جفت و جور و جمع آوری : گروه سلامت پرداد /

.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *