مجله سیب سبز: اگه نصف روز رو گذروندین و با چشمانی خواب آلود و خسته در حال خوندن این مطلب هستین، بدونین که شما تنها نیستین. در مطالعه ای که تازگیا به وسیله بنیاد خواب استرالیا انجام شده مشخص شد یه 38 درصد زنان معمولا با احساس خستگی و یوفتگی از خواب بیدار می شن که کلی دلیل اون خوابیدن در وضعیت ناجور و موقعیت غیراستاندارده. به گفته دیوید هیلمن استاد دانشگاه و ییی از کارشناسان این پروژه، این مسئله به مرور می تونه موجب خستگی بیشتر از اندازه شه و مشکلاتی رو در اراده کردن، قدرت حافظه و اخلاق فرد ایجاد یند و حتی  مشکلای جسمی و مریضی فرد رو تقویت و شدید شدن کنه. اما مقصر اصلی چیه؟ شاید باورش واسه تون سخت باشه اما خوابیدن در وضعیت اشتباه مهم ترین دلیل بروز این خستگی هاست یه باعث انقباض یا گرفتگی عضلات، مشکل در گردش خون و آسیب رسوندن به شما و هم اینکه بی خوابی تا هنگام طلوع خورشید می شه. حالا به شما مژده می دیم که اصلاح وضعیت و رعایت نکات زیر می تونه در بهبود کیفیت خواب و کنترل مشکلات به وجود اومده به وسیله وضعیت ناجور خوابیدن اثر داشته باشه.

اگه دندون قروچه و درد فک آزارتون میده


به پشت بخوابین و صورت رو به سمت بالا نگه دارین. طبق پژوهشی که به وسیله دانشگاه مونتریال کانادا انجام شده، دندون قروچه شبونه وضعیتی ژنتیک  است که حدود هشت درصد بزرگسالان رو تحت تاثیر قرار میده. این مسئله با استرس، اضطراب و مشکلات خواب رابطه داره. هم اینکه باعث درد دندون ها و فک می شه و حتی می تونه فرم صورت شما رو عوض کنه. اگه شک دارین که شبا دندون قروچه دارین، به پشت بخوابین. کارولین تاگرت برنز، دکتر دندانپزشک، میگه: «این عمل به فک پایینی شما اجازه میده تا به حالت طبیعی قرار گرفته و ماهیچه های صورت تون استراحت کنن. اون اعلام می داره: «من به بیمارانم پیشنهاد می کنم به پهلو بخوابن و دهن شون رو بسته ولی دندونای شون رو باز نگه دارن.» واسه جلوگیری از چرخیدن سر در خواب تلاش کنین بازوهای خود رو در دو طرف خود بذارین چون بیشتر آدما به طور ناخودآگاه به سمت یکی از بازوهای شون خم می شن.

کمر درد امان تون رو بریده

به پهلو بخوابین و پاها رو روی هم بذارین. در مجله کلینیکی درد آمده40 درصد زنان از مشکلات نخاعی رنج می برن و به گفته دکتر رزنبرگ، متخصص پزشکی خواب، خیلی از این مشکلات به وجود اومده به وسیله بد خوابیدنه و این دردها هنگام خواب بدتر می شن چون وضعیت خواب بی ثبات به مدت طولانی می تونه برابری ستون فقرات رو بهم بزنه. نکته کلیدی اینه که ستون فقرات خود رو در حالتی خنثی و به حالت منحنی طبیعی خود نگه دارین. به پهلو بخوابین و کمی زانوهای خود رو خم کنین. باسن رو به سمت بالا ببرین. اگه اجازه بدین بالای لگن جلوتر قرار گیرد، ستون فقرات می چرخه و درد بیشتری بوجود میاره. بین زانوهای خود یه یا دو بالش نرم بذارین تا با این کار پاها تقریبا به اندازه عرض لگن باز نگه داشته شن. بازوها رو در مقابل صورت و به حالت شل بذارین. در اول شاید این حرکت خنده دار باشه اما تسلیم نشید. خوابیدن با بالش اضافی نیاز به تمرین داره اما به طور قطع ارزش داره.

دردهای مفصلی سراغ تون اومده

به پشت بخوابین. براساس پژوهشی که در مجموعه مجله طب فیزیکی و توانبخشی  منتشر شده، حدود 15 درصد خانوما دارای التهاب کیسه های مفصلی هستن که حالت دردناکی اون از التهاب کیسه مفصلی ایجاد می شه. درد و ناله در تموم طول شب از التهاب کیسه مفصلی می تونه به نظر غیرقابل درمان باشه اما تنها یه راه حل داره و اون دوری از به پهلو خوابیدنه. دکتر پانداو میگه: «خوابیدن روی قسمت آسیب دیده آخرین چیزیه که می خواین.» به پهلو خوابیدن فشار زیادی به لگن وارد می کنه پس اونو روی تشک نرم بذارین. چرت زدن روی پشت بعد از فشار دائمی روزانه از راه رفتن و نشستن به لگن شما استراحت میده. اگه از این حالت حس خوبی می گیرین، واسه تکیه بیشتر یه بالش زیر زانوهای خود بذارین.

درد گردن رو جدی بگیرین


به پشت دراز بکشین. اون بالش بسیار نازکی یه از زمان دبیرستان زیر سرتون می گذاشتین دیگه مناسب گردن تون نیس. همین طور اون بالشای بسیار بلندی که در حراجیا پیدا کردین. لائل مارتین، دکتر فیزیوتراپ، بیان می داره، بالشی که روی شیبای بلند و کوتاه اون سر می ذارین، مهرهای گردن رو به هم فشرده می یند، به ماهیچه های گردن فشار آورده و دلیل درد می شه  مخصوصا اگه شما روی شکم یا پهلوی دراز کشیده باشین. خوابیدن به پهلو بیشتر واسه کسائی که گردن درد دارن در حالتی که گردن در وضعیت خنثی یا صاف باشه خوبه. در این حالت واسه برابری از یه بالش استفاده کنین. بازوها رو به صورت شل در کنار خود بذارین و اونا رو زیر سر خود نذارین . حالا به آرومی بخوابین.

اگه از دردهای سینوسی کلافه اید

به پهلو دراز بکشین و یه تکیه گاه داشته باشین. هروقت دچار آلرژی، عفونت سینوسی یا سرماخوردگی ساده قدیمی شدید، از خوابیدن به حالت طاق باز دوری کنین. در صورت انجام این کار دهن شما در طول شب باز می مونه و چیزی که در گلو یا بینی شما جمع شده رو خشک می کنه. عوضش، به پهلو بخوابین و زیر سرتون یه بالش اضافی بذارین و اجازه بدین جاذبه زمین به خشکانیدن ترشحات کمک کنه. یادتون نره وقتی سرتون زیاد بالا باشه بازوهای تون به تکیه گاه اضافه تر نیاز داره.

درد شونِه رو کنترل کنین

به پهلو بخوابین در حالتی که انگار چیزی در آغوش دارین. شک نداشته باشین می دونین خوابیدن در حالت آغوش گرفتن چیجوریه. اگه دچار درد شونِه هستین، باید به این حالت بخوابین. شونه های برآمده نقش کلی ای در درد شونِه دارن. کوله پشتی سنگین و قوز کردن باعث این درد می شه اما بدترین چیز واسه این افراد، به پهلو خوابیدنه. دکتر رزنبرگ اشاره می کنه که همه چیز در جزئیات اون هستش. خیلی از خانوما بازوی پایینی خود رو زیر سرشون می ذارن که به شبکه بازویی، شبکه ای از اعصاب که شونِه رو کنترل می کنه، فشار می آورد. اون میگه: «این کار مثل اینه که در حال خواب وزنه ای 5 کیلوگرمی رو روی بازوی خود گذاشته اید. این عمل اعصاب رو نیشگون میگیره.» اول از خوابیدن به سمتی که درد دارین، جلوگیری کنین. روی پهلویی که درد نمی کنه دراز بکشین و به آرومی پاهای خود رو خم کنین. بازوی پایینی رو روبه روی خود دراز کنین بعد با هر 2 دست یه بالش رو بغل گرفته و دستا رو به سمت سینه ببرین مانند کسائی که کمر درد دارن از جلو قرار دادن پای بالایی دوری کنین و واسه کمک به برابری، یه بالش بین رانای خود بذارین. اگه هر2 شونِه تون درد می کنه، روی پشت بخوابین و بازوها رو به حالت شل در کنار خود بذارین.

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *