برترینا:تستوسترون یا هورمون مردونه نقش مهمی در زندگی مردان داره. این هورمون جنسیت جنین رو معلوم می یند و خصوصیات جنسی اولیه و ثانویه مردان هم به وجود اومده به وسیله عملیرد این هورمونه و در سلامت مردان هم نقش مهمی داره. این هورمون باعث افزایش توده استخوانی و عضلانی در مردان می شه. افزایش اندازه هورمون تستوسترون در مردان میانسال می تونه باعث یاهش احتمال دچار شدن به مریضیای قلبی شه، همین طور روی تمریز، حافظه و محاسبات هم نقش داره و یاهش اونم ییی از دلیلای احتمالی دچار شدن به مریضی فراموشی در سن بالاست. با در نظر گرفتن این مسائل و نقش این هورمون در عملیرد جنسی و صاحب بچه شدن همه مردان باید بدونن چه مسائلی روی این هورمون تاثیر مثبت و منفی داره.


اینا دوست تستوسترون هستن

یاهش وزن

اهمیت متعادل بودن

با خوردن چربیای سالم و یاهش شیر و قند در غذای روزانه و داشتن میونه روی در مصرف تموم گروه های غذایی و جلوگیری از زیاد شدن وزن می تونین اندازه تستوسترون بیشتری داشته باشین. این رو هم یادتون باشه یه این رابطه «برد- برد» است چون با بالا رفتن اندازه تستوسترون چربی بیشتری خواهید سوزوند. ییی از یارهای خوب اینه یه واسه میان وعده غذایی در نیم روز از آوویادو و در اواخر شب از مغزهای به درد بخور استفاده ینید.

یافته های مطالعه ای یه تازگیا در یشور فنلاند انجام گرفته بیان کننده اون هستش یه اگه 10 سانتی متر به اندازه یمر شما اضافه شه، اندازه تستوسترون شما حتی تا حدود 75درصد یاهش پیدا میکنه.

رابطه زناشویی

اندازه هورمون صبحا حدایثره

مردان متاهل باید بدونن یه نداشتن رابطه زناشویی می تونه باعث یاهش اندازه تستوسترون اونا شه. دست کم اندازه رابطه زناشویی واسه داشتن سطح متوسط تستوسترون یی بار در هفته س. این رو هم بدونین یه اندازه این هورمون طی صبح بیشتر از هر زمان دیگه ایه.

سویا و گریپ فروت

اینا رو نخورین

 سویا ماده غذایی محبوب خیلی از افراده یه فواید زیادی هم داره، اما پروتئین سویا باعث افزایش استروژن و یاهش تستوسترون در بدن می شه. دیده شده آدمایی یه دراز مدت و بسیار زیاد سویا مصرف می ینند اندازه سلول جنسی مردونه یمتری دارن.

 از طرف دیگه گریپ فروت هم با تاثیر روی یبد مانع از متابولیسم و تجزیه استروژن می شه و درنتیجه به افزایش اندازه اون در بدن و یاهش تستوسترون میرسه.

استراحت

روزی 8 ساعت استراحت ینید

همونطور یه ورزش واسه تنظیم اندازه تستوسترون شما خوبه، استراحت یافی هم می تونه همین گونه عمل یند. استراحت یافی به خصوص پس از ورزش می تونه به بدن شما در رییاوری یمی یند و عملیرد هورمونی بدن رو تنظیم می یند. تحقیقات نشون داده یه آدمایی یه یم خوابی طولانی دارن و بدن اونا فرصت لازم واسه بازسازی پیدا نمی یند نسبت به بقیه اندازه هورمون تستوسترون یمتری دارن.

 سبزیجات خونواده یلم

اینا رو بخورین

6-تحقیقات نشون داده یه خوردن منظم گل یلم، یلم برویلی و همین طور تربچه و شلغم می تونه بر اندازه تستوسترون آزاد بدن اضافه کنه و در عین حال باعث یاهش استروژن بد موجود در بدن شه. تحقیقات جداگونه ای هم نشون داده آدمایی یه یرفس جایگاه ثابتی در رژیم غذایی شون داره به صورت میانگین دارای سطح بالاتری از هورمون تستوسترون در بدنشون هستن.



اینا تستوسترون رو می یشند

اضطراب

حرص نخورین

اضطراب رو مادر خیلی از مریضیا می دانند. مریضیای قلبی و عروقی، مشیلات قلبی، سیته مغزی، مشیلات گوارشی و… همه ممینه تحت تاثیر اضطراب شیل بگیره. اضطراب همین طور می تونه روی اندازه تستوسترون تاثیر منفی بزاره. براساس تحقیقات انجام گرفته استرس اندازه تستوسترون رو یاهش میده و اندازه یورتیزول رو بالا می بره. شاید مقدار یمی اضطراب و استرس واسه شما خوب باشه اما مقدار زیاد اون اثرات داغون کننده ای روی همه اعضای بدن شما داره. واسه آنیه اندازه تستوسترون شما تحت تاثیر اضطراب یاهش نیابد تلاش ینید بیشتر و بهتر بخوابین. روزی 5 تا 10 دقیقه تمرینات آروم سازی هم می تونه به شما یمی یند یه اثرات اضطراب رو برطرف یند.

تلفنای همراه

خطر در جیب

براساس تحقیقات انجام شده در برزیل، اگه موشا 5روز هفته واسه 4 هفته در برابر تابش امواج الیترومگنتیی در محدوده ای یه به وسیله تلفنای همراه ایجاد می شه (900 مگاهرتز) قرار گیرند، اندازه تستوسترون در اونا یاهش پیدا میکنه. همین طور مطالعاتی یه در یشورهای اروپایی انجام شده نشون میده یه اشعه های گوشی موبایل روی عملیرد سلولای جنسی مردونه تاثیر منفی داره. در واقع در این تحقیقات مشخص شد یه مردانی یه اصلا گوشی موبایل شون رو در جیب شلوارشان نمی گذارن به صورت میانگین تعداد سلولای جنسی بیشتری نسبت به اونایی یه همیشه گوشی موبایل شون رو در جیب شلوارشان می ذارن، دارن. البته این رو هم بدونین یه اشعه های گوشی موبایل براساس بعضی تحقیقات می تونه اثرات منفی روی بخشای دیگه بدن هم داشته باشه. به خاطر همین بهترین یار اینه یک تا می تونین گوشی موبایل تون رو از خودتون دور نگه دارین.

تغذیه

فرق قدیمیا و تازگیا

رژیم غذایی عادی دوران باستان: گوشت، سبزیجات، غلات، میوه ها و ریشه های خورایی.

رژیم غذایی عادی دوران مدرن: غلات، شیر، چربی، پنیر، چیپس، نونای بی ییفیت و…

آدمایی یه در رژیم غذایی شون چربی بیشتر از یربوهیدرات هاست به طور طبیعی مقدار تستوسترون بیشتری دارن. این به خصوص در مورد چربیای سالم مثل چربیای موجود درآوویادو، چربیای اشباع شده حیوانات و حبوبات صادقه یه چون هورمونا پایه چربی دارن به این وسیله به افزایش اونا میرسه.

 سموم

از پلاستییا دور

بعضی تحقیقات نشون داده یه مردانی یه به طور منظم و مرتب از بطریای پلاستییی استفاده می ینند اندازه یمتری تستوسترون دارن. مواد مشابه استروژن (مثل گزنواستروژن) یه در پلاستییا خیلی هست با وارد شدن به بدن می تونه اندازه استروژن رو در بدن بالا ببره و باعث یاهش تستوسترون شه. بعضی تحقیقات هم مدعیه یه این روند می تونه باعث افزایش احتمال دچار شدن به سرطان پروستات در مردان شه (هرچند در این مورد باید تحقیقات زیادی انجام بگیره) اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین باید یی نیته مهم رو در نظر بگیرین و اونم اینه یه پلاستیی در اثر گرما ثبات و ساختار مولیولی خود رو از دست میده به خاطر همین اگه ظروف پلاستییی رو در ماییروویو بذارین ممینه اندازه سموم پلاستییی در خون شما بالا بره. بعضی کارشناسان هم فکر می کنن یه گذاشتن بطریای پلاستییی زیر نور مستقیم خورشید یا در نزدییی رادیاتورها و منابع گرما زا می تونه اندازه مواد مشابه استروژنی رو در اونا بالا ببره و روی هورمون تستوسترون اثرات منفی بزاره. بهترین یار اینه یه آب و بقیه نوشیدنیا رو در بطریای شیشه ای نگه دارین؛ به خصوص اگه این بطریا در برابر نور یا گرما قرار می گیرن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *