این‌ها را بخورید تا آهن بیشتری جذب کنید | تغذیه سالم

اینا رو بخورین تا آهن بیشتری جذب کنین

اگه همیشه احساس خستگی و بی حوصلگی می کنین، سر درد رهاتون نمی کنه، بدنتون در مقابل مریضیا و آلودگیا حساسه و چیزای دیگه ای به جز اینا احتمال اون هست کمبود آهن داشته باشین.

متأسفانه کمبود آهن به کم خونی و مشکلات بعدی منجر می شه. واسه این که هر چی سریع تر از این کمبود پیشگیری کنین و دچار کم خونی نشید به تغذیه تون اهمیت خاصی بدین. در این مطلب چند ماده غذایی رو معرفی می کنیم که پر از آهن هستن. پیشنهاد می کنیم اونا رو در الویت برنامه غذایی خود بذارین تا لازم نباشه درگیر دوا و دکتر شید.

آویشن، این گیاه معطر

 این گیاه معطر و خوش طعم پر از آهنه. باورتون می شه که در هر 10 گرم اون 12 میلی گرم آهن باشه؟ شک نکنین و به تموم غذاهایتان از پیتزا و آبگوشت گرفته تا شکلای جور واجور سالادها و خورشت هاتون آویشن اضافه کنین. با این کار با یه تیر دو نشون می زنید. اول این که از عطر و طعم عالی آویشن استفاده کرده و غذاهای خوشمزه ای جفت و جور می کنین. دوم اینکه خودتون رو از دچار شدن به کمبود آهن و کم خونی نجات می دین.

 

جگر گوساله

دل و جگر و قلوه بزرگ ترین تأمین کننده آهن بدن حساب می شن. در واقع در هر 100 گرم اونا 5 میلی گرم آهن هست. حتماً واسه شمام پیش اومده وقتی از کم خونی گله می کنین، همه جگر رو پیشنهاد می کنن. بله جگر گوساله و دل و قلوه پر از آهن بوده و کمبود این ماده رو خوب جبران می کنن.

پیشنهاد می کنیم جگر رو تازه به تازه استفاده کنین. 24 ساعت بعد از ذبح حیوان بهترین زمان مصرف جگره. می تونین در هفته به جای گوشت قرمز چند گرم جگر بخورین. این ماده غذایی خوشمزه به نوعای جورواجور آماده می شه. می تونین جگرها رو به سیخ بکشین و یا اینکه ماهی تابه رو داغ کنین مقدار کمی نمک به ته ظرف بپاشید و تیکهای جگر رو در اون بذارین تا مغز پخت شن.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا چای بخورین. به خاطر این که تانین چای

مانع از جذب آهن حاصل از مواد غذایی گیاهی می شه

پیشنهاد می کنیم اگه از مشکلاتی قلبی عروقی رنج می برید در مصرف دل و جگر و قلوه حد تعادل رو رعایت کنین، چون شامل اندازه زیادی کلسترول هستن. در واقع جگر گوساله شامل 400 میلی گرم کلستروله. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مصرف دل و جگر واسه آدمایی که دچار نقرس هستن پیشنهاد نمی شه.

علاوه بر این به مادرهای آینده هم پیشنهاد می کنیم از مصرف زیاد جگر بپرهیزند چون این ماده غذایی پر از ویتامین A است و دُز بالای اون به جنین آسیب میرسونه.

چه می کنه این زردچوبه

زردچوبه ادویه ای پر از آهنه. در واقع در هر گرم زردچوبه 0.6 میلی گرم آهن هست. بعضی از خانومای خونه دار مصرف زعفران رو به زردچوبه بهتر می دونن. هیچکی منکر خواص زعفران نیس ولی به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که زردچوبه رو از میدون خارج نکنین. حتماً به پاستاها، ماهی، خورشتا و چیزای دیگه ای به جز اینا زردچوبه بزنین. پیشنهاد می کنیم به غذاهای روزانه تون یه نوک انگشت از این ادویه خوش رنگ اضافه کنین تا کمبود آهن از شما دور باشه.

همون عدس خودمون

باید بدونین که عدس و هم اینکه لوبیاهای خشک و نخود بیشتر از غذای معروف و مورد علاقه ملوان زبل آهن دارن. در واقع در هر 100 گرم این حبوبات 1.5 و 3 میلی گرم آهن هست. هم اینکه باید بدونین که این مواد غذایی پر از آهن، قندهای پیچیده و فیبر هستن که واسه حفظ سلامتی بدن فوق العاده ان. یادتون باشه که عدس، لوبیا و نخود چربی نداره و این یه مزیت بزرگه تا بتونین با خیال راحت از اونا استفاده کنین.

پیشنهاد می کنیم که عدس، نخود و لوبیاها رو قبل از پخت، یه شب بخیسانید. واسه اینکه اندازه جذب آهن موجود در اونا رو بالا ببرین از مواد غذایی شامل ویتامین C استفاده کنین. مثلا از لیموترش و جعفری استفاده کنین. اگه اونا رو سرد میل می کنین با فلفل دلمه ای، بروکلی یا کلم برگ استفاده کنین.

زردچوبه ادویه ای پر از آهنه. در واقع در هر گرم زردچوبه 0.6 میلی گرم آهن هست. بعضی از خانومای خونه دار مصرف زعفران رو به زردچوبه بهتر می دونن. هیچکی منکر خواص زعفران نیس ولی به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که زردچوبه

رو از میدون خارج نکنین

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا چای بخورین. به خاطر این که تانین چای مانع از جذب آهن حاصل از مواد غذایی گیاهی می شه.

 

شکلات مشکی

اگه احساس خستگی، مریضی یا افسردگی می کنین حتماً شکلات مشکی بخورین. به خصوص شکلاتایی که شامل 70 درصد کاکائو باشن بسیار مفیدتر هستن.

بعضی وقتا و یا اگه نیاز دارین هر روز یه مربع شکلات مشکی بخورین.

 

 

ماهی رو دریابید

ماهیا با در نظر گرفتن گونه های مختلفشان در هر 100 گرم 0.5 میلی گرم آهن دارن و به خاطر همین

منبع : tebyan.net