اگه همیشه غذاهای تکراری می خورید تعجبی نداره که دچار افسردگی و بی حوصلگی بشوید. به خاطر اینکه بدنتون از دریافت ویتامینای جور واجور و لازم محروم می شه. اگه می خواین احساسات منفی و افسردگیای روزمره رو از خودتون دور کنین این مواد غذایی رو در برنامه غذایی تون بذارین. با ما همراه باشین.

 

 

دل و جگر
بعضیا کلا چشم دیدن کله پاچه و دل و جگر رو ندارن اما باید بدونین که این مواد غذایی پر از ویتامین B12 هستن. یافته های تحقیقای زیاد نشون میده که کمبود این ویتامین خطر افسردگی رو بالا می بره. به دل طبیعت بزنین و کمی کباب دل و جگر بخورین. می بینین کلی حال و هوایتان عوض می شه.

 

 

قارچ
قارچا با اون شکل و شمایل دوست داشتنی و کوچکشون پر از سلنیوم هستن. باید بدونین که کمبود این ماده معدنی شما رو به دام افسردگی و اضطراب می کشونه. اگه دنبال یه منع غذایی واسه ویتامین D می گردید قارچ رو دریابید. محققان فکر می کنن با جذب ویتامین D بیشتر مشکلاتی مانند افسردگی فصلی کمتر می شه. واسه اینکه اندازه ویتامین D قارچ رو بالا ببرین بهتره اونا رو به مدت پنج دقیقه زیر آفتاب پهن کنین.

 

 

زعفران
این تارهای نازک قرمز رنگِ مثقالی خیلی گران تومن، باارزش ترین ادویه هر آشپزخانه ایرانیه که نه فقط عطر و رنگ غذاها رو از این رو به اونو می کنه بلکه حال و هوای شما رو هم عوض می کنه. بدونین و بدونین که زعفران میتونه پیری رو از شما دور کنه.

 

اصلاً این بار که یه کاسه شله زرد پرملات زعفران دار حسابی به دستتون رسید با تموم وجود بویش کنین. می بینین اولین عکس العملتان یه لبخند پت و پهن هستش. اصلاً اجداد طبیب ما واسه بهتر کردن خلق و خو و رفع خستگی و مریضی همیشه به بیماران خود زعفران تجویز می کردن. چای زعفرانی و یا برنج پوشیده شده از این ادویه باارزش کلی شادتان می کنه.

 

یافته های تحقیقایی که محققان وطنی انجام دادن نشون میده که زعفران شامل خواص ضد افسردگی است که کم از داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین و ایمی پرامین نداره. به نظر این محققان زعفران اندازه ترشح سروتونین رو در مغز بیشتر کرده و افسردگی رو نابود می کنه.

کلما می تونن با استرس، عفونتا، مریضیای قلبی عروقی و هم اینکه بیشتر سرطانا مقابله بکنن به خاطر اینکه شامل ویتامین C و اسیدفولیک هستن

 

 

املت
خوردن یه املت خوشمزه با زرده تخم مرغ واسه صبحونه شما رو سرحال و قبراق می کنه. پیشنهاد می کنیم کمی قارچ هم به املتتان اضافه کنین. زرده تخم مرغ پر از ویتامین ب کمپلکس و پروتئین هستش. باید بدونین که ویتامینای ب کمپلکس شدت علائم افسردگی رو کم می کنه.

 

در بین ویتامینای خونواده B ویتامینای B6 و B12 بیش ترین کمک رو به بهتر شدن کارکرد سلولای مغزی کرده و اثر مثبتی روی اخلاق ما داره. پروتئینای موجود در تخم مرغ احساس سیری طولانی یه مدت بوجود میاره و قند خون رو ثابت نگه می داره. پس تلاش کنین حتماً در برنامه غذایی تون نیمرو، املت و تخم مرغ آب پز رو بذارین. داخل سالادهایتان هم تخم مرغ آب پز رنده کنین.

 

 

ماهیای آبای سرد
به محض اینکه اولین علائم احساسات منفی و افسردگی رو در خود دیدید به سراغ ماهی برید. ماهیا پر از اسیدهای چرب امگا 3 هستن که افسردگی رو از شما دور می کنن. ماهی آزاد، قزل آلا، ساردین، شاه ماهی، ماهی کولی و ماهی تن بیش ترین اندازه امگا 3ا رو دارن. اگه ماهی دوست ندارین حتماً مکملای روغن ماهی استفاده کنین.

 

مصرف گردو هم کمک کننده س چون این ماده غذایی هم شامل اسیدهای چرب امگا 3 هستش. یافته های تحقیقات نشون میدن که اسیدهای چرب امگا 3 کیفیت غشا و کارکرد سلولای مغزی رو بالا می برن. از این گذشته باید بدونین که ماهیا منبع فوق العاده پروتئینای کم چرب هم هستن که باعث ایجاد سیری دراز مدت شده و قند خون رو ثابت نگه می دارن. اگه می خواین خلق و خویتون بهتر شه حتماً هر هفته دو تا سه مرتبه ماهی بخورین.

 

 

چغندر
اگه همیشه احساس خستگی، افسردگی و بی خوابی می کنین شایدً کمبود فولات دارین. حالا خوبیش اینه چغندر خام و تازه یکی از منابع طبیعی فولات حساب می شه. باید بدونین که بیشتر داروها مانند داروی ضدکلسترول، ضدالتهاب، ضددیابت و یا قرصای ضدبارداری باک فولات بدن رو خالی می کنن.

ویتامینای ب کمپلکس شدت علائم افسردگی رو کم می کنه. در بین ویتامینای خونواده B ویتامینای B6 و B12 بیش ترین کمک رو به بهتر شدن

 

کارکرد سلولای مغزی کرده و اثر مثبتی روی اخلاق ما داره
به خاطر همین اگه مشغول مصرف این داروها هستین باید فولات بیشتری جذب کنین. بهتره چغندر رو کمی بجوشونین و اجازه ندین مدت زمان طولانی بپزه. به خاطر اینکه گرما دراز مدت حدود 40 درصد فولات اونو نابود می کنه. آسونترین راه مصرف چغندر اینه که رنده اش کرده و به سالادهایتان اضافه کنین.

 

 

برنج قهوه ای
برنج قهوه ای شامل ویتامینای B1 و B3 و هم اینکه اسیدفولیک یا همون ویتامین B9 هستش. این ماده غذایی شاخص گلیسمی پایینی داره به خاطر همین هم کم کم قند خون رو بالا می بره، از افتادن قند خون جلوگیری کرده و نمی ذاره بدخلق شید. اگه دنبال یه ماده غذایی واسه مقابله با افسردگی هستین برنج قهوه ای رو امتحان کنین.

 

 

کلم
کلما می تونن با استرس، عفونتا، مریضیای قلبی عروقی و هم اینکه بیشتر سرطانا مقابله بکنن به خاطر اینکه شامل ویتامین C و اسیدفولیک هستن. روشای مختلفی هست که کلم رو وارد برنامه غذایی تون بکنین. می تونین کلم رو به سالادهایتان اضافه کنین. آش یا سوپتون رو پر از کلم کنین. با برگای کلم دلمه درست کنین.

 

کلم پلو رو دریابید. آب کلم بخورین. اگه بعد از خوردن کلم دچار نفخ معده میشین می تونین قبل از پخت کمی رازیانه و یا زیره به اون اضافه کنین. باید بدونین که کلم پر از فیبرهاییه که اندازه قند خون رو ثابت نگه می دارن و به خاطر همین هم نمی گذارن بد خلق و کسل شید. آب کلم هم یه درمان طبیعی فوق العاده واسه مقابله با زخم معده هستش.

 

علاوه بر مواد غذایی گفته شده مواد غذایی دیگری مانند موز، آجیل، غلات کامل، شکلات مشکی، میوه ها و سبزیجات پر از ویتامین C، اسفناج و چیزای دیگه ای به جز اینا هم حال و هوای شما رو بهتر کرده و ناامیدی هاتون رو به دست باد می سپارد.

منبع:tebyan.net

جمع آوری سلامت اکاایران

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *