اینا رو بخورین تا سرحال و سرحال باشین

با غذاهای آماده، نوشیدن زیاد قهوه و فست فودها خداحافظی کنین و در به عوض شکلات، گردو، ماهی و … درود بگید. در این مقاله مواد غذایی رو معرفی می کنیم که افسردگی و مریضی رو از شما دور می کنه و عوضش سرحال و سرحال تون می سازه. با ما همراه باشین.

ماهیای چرب و روغنای گیاهی: واسه مقابله با افسردگی فصلی

ماهیای چرب مثل ماهی تن، آزاد و … . هم اینکه روغنای گیاهی مثل روغن زیتون، روغن آفتاب گردان، روغن گیاه کتون و گردو سرشار از امگا3ا هستن.

این اسیدهای چرب لازم که بدن قادر به تولید اونا نیس ترشح هورمون ملاتونین رو فعال می کنن. هورمون ملاتونین، سیستم خواب و ریتم ساعت بیولوژیک بدن رو تنظیم می کنه.

واسه مقابله با افسردگی فصلی که مخصوصا در فصل پاییز و زمستون اتفاق میفته، مصرف مرتب ماهیای چرب و روغنای گیاهی رو در الویت برنامه غذایی خود بذارین.
 

گردوی برزیلی واسه مقابله با افسردگی

نقطه مشترک بین مواد غذایی مثل گوجه فرنگی، جو و قلوه در اینه که همه دارای سلنیوم هستن. سلنیوم واسه پیشگیری از استرس و بعضی از سرطانا خوبه. علاوه بر این کمبود سلنیوم احتمال دچار شدن به افسردگی و بی قراری رو زیاد می کنه.

سلنیوم در مواد غذایی مثل قارچا، گوجه فرنگی، کلم، بروکلی، پیاز، سیر، جو، گوشت قرمز و خوراکیای دریایی هست. اما رکورددار مواد غذایی سلنیوم دار گردوی برزیلیه. مصرف گردوی برزیلی شما رو از پرتگاه افسردگی و بی قراری نجات میده.

شکلات مشکی و دانه ها استرس رو کنترل می کنه

شکلات مشکی (70 درصد کاکائو)، دانه هایی مثل کنجد، گردوی برزیلی و بادام پر از منیزیم هستن که واسه سلامت بدن لازمه. این ماده مغذی مخصوصا واسه استخونا و دندونا، مغز و حافظه خیلی خوبه و هم اینکه به ما کمک می کنه تا استرس رو کنترل کنیم.

کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن که خود رو از مصرف شکلات مشکی محروم نکنین. خوردن دو تا سه تیکه شکلات مشکی نه فقط به کسی آسیبی نمیرسونه بلکه واسه سرحال بودنش بسیار به درد بخور هم هستش.
 

سبزیجات سبز واسه داشتن سلولای عصبی سرحال

ویتامین گروه B در خیلی از عکس العملای بدن و به خصوص در سیستم عصبی بدن شرکت می کنن.

در بین این خونواده جذب ویتامینای B9 و B12 لازم تره.

ویتامین B9 به نام اسید فولیک معروفه و نقش اساسی در ایجاد رابطه بین نرونا یا همون سلولای عصبی اجرا می کنن. اسفناج، لوبیا و …پر از اسیدفولیک هستن.
 

اسیدهای آمینه: ضدافسردگی طبیعی

واسه داشتن اعصابی از فولاد به فکر تغذیه مناسب باشین. اسیدهای آمینه ترکیبات اصلی تموم پروتئینا حساب می شن. این ترکیبات پایه فعل و انفعالات شیمیایی بدن رو تشکیل میدن که در انتقال اکسیژن، حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن و هم اینکه در انتقال عکس العملای عصبی لازم ان.

در بین این اسیدهای آمینه، «تریپتوفان» به صورت مولکول بسیار ریزی در میاد که می تونه وارد جریان خون مغز شه و در اونجا به «سروتونین» تبدیل می شه. این نروترنسمیتر نقش اساسی در اخلاق ما اجرا می کنه. در دنیای پزشکی از این مولکولا در ساخت مکملای ضدافسردگی استفاده می شه. اما یادمون نره که تریپتوفان در مواد غذایی هم هست و شما می تونین با مصرف این مواد غذایی به طور طبیعی این مولکولا رو جذب کنین. واسه این کار جعفری، تخم کدو، سویا، گوشت گوساله، تخم آفتاب گردان و بلغور جو دو سر بخورین.

علاوه بر اسید آمینه تریپتوفان دو اسید آمینه دیگری هم هست که واسه داشتن روحیه ای سرحال، مناسبه: تیروزین و فنیل آلانین. این دو اسید آمینه روی دوپامین اثر می ذارن. دوپامین نروترانسمیتور دیگه ایه که با افسردگی مقابله می کنه. این اسیدهای آمینه در بادام، آواکادو، موز، تخم کدو تنبل، اجناس لبنی، مارچوبه، هویج و اسفناج فت و فراوون هست. واسه پیشگیری از استرس و افسردگی باید از کمبود دوپامین جلوگیری کرد.

بفرمایید صبحونه

اگه می خواین روز خوب و با نشاطی آغار کنین صبحونه بخورین. وقتی که بدون خوردن صبحونه از خونه خارج میشین بیشتر عصبی شده و خیلی زود از کوره در می رید. امتحانش مجانیه. اگه اهل صبحونه خوردن نیستین یه بار زمان کافی واسه صرف یه صبحونه کامل اختصاص بدین و اون روز کاری تون رو با روزای دیگه مقایسه کنین. می بینین روزی آروم تر و کم تنش تر دارین.

در صبحونه تون از پنیر، شیر، تخم مرغ (آب پز یا نیمرو) با زیره، نون و کره، چای یا قهوه رقیق، میوه های خشکی مثل بادام، فندق و .. استفاده کنین و اگه اهل ورزش یا کارای یدی هستین یه عدد موز هم بخورین.

منبع:تبیان
ویرایش و خلاصه کردن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *