سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر فناوری پیشرفته و توسعه مدل پذیرش فناوری RFID توسط کارمندان در خرده‌فروشی‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

تعریف مسئله

ایران به عنوان یک بازار خرده فروشی بزرگ و بکر به شمار می رود. با ورود بعضی رقبای بزرگ در بخش خرده فروشی های بزرگ مانند هایپر استار[1] می توان به این موضوع پی برد که این بازار بسیار رقابتی می باشد و هر کدام از خرده فروشی ها ملزم به اجرا کردن برنامه های مختص به خود هستند تا مشتریان جدید کسب کرده و مشتریان فعلی خود را حفظ کنند. پس با در نظر داشتن پیشرفت تکنولوژی و نفوذ آن در هر کسب‌وکاری به ویژه خرده‌فروشی، بهره گیری از فناوری جدید برای جذاب کردن محیط خرید و ترفیعات برای مشتری ضروری می‌باشد.

فاصله زیاد کشور ما با کشورهای پیشرفته در زمینه ایجاد فناوری باعث شده تا ما شاهد ورود فناوری‌های جدید که در بعضی موارد هزینه‌های سنگینی را نیز به همراه دارد، باشیم. از طرفی در بسیاری موارد شاهد هستیم که این فناوری‌ها به گونه مناسب مورد بهره گیری قرار نگرفته و پس از بهره گیری‌ای کوتاه مدت به‌دلیل عدم بهره‌گیری مناسب به‌گونه کلی کنار گذاشته می شوند. مثال واضح آن ورود رایانه‌های پیشرفته در سازمان‌ها و دستگاه‌های پایانه فروش در خرده‌فروشی‌هاست که به دلیل عدم پذیرش از سوی کارکنان و قصد آن‌ها برای بهره گیری از سیستم‌های دستی و سنتی، بهره گیری‌های بسیار محدود و غیرقابل توجیه اقتصادی از آن‌ها به اقدام می‌آید. در صورتی که اگر ورود فناوری به کسب‌وکار مورد قبول و پذیرش کاربران آن باشد، کارایی مطلوب‌تری حاصل می گردد.

با در نظر داشتن رشد و توسعه بهره گیری از فناوری (به ویژه [2]RFID) در عرضه و فروش محصولات، مروری بر ادبیات موضوع در این زمینه نشان می دهد که اکثر پژوهش‌های گذشته بر مبنای معرفی فناوری‌، زیرساخت و نحوه پیاده‌سازی آن بنا شده می باشد و تاکید بر مسائل توسعه فنی آن داشته‌اند. لذا در این پژوهش آغاز به معرفی فناوری‌های جدید و کاربرد آنها در خرده فروشی‌ها خواهیم پرداخت. سپس با تمرکز بر فناوری RFID و با در نظر داشتن اشاعه این فناوری در عرضه و فروش محصولات به مطالعه پذیرش آن توسط کارمندان خرده فروشی‌ها خواهیم پرداخت. از این‌رو پژوهش حاضر با بسط مدل پذیرش فناوری [3]TAM به مطالعه عوامل موثر و متغیرهای خارجی بر پذیرش این فناوری پرداخته می باشد. مدل TAM یکی از برجسته ترین مدل‌های تئوریک در مطالعه قبول یا رد فناوری جدید می‌باشد، که در بخش ادبیات موضوعی به تشریح آن خواهیم پرداخت.  از این رو در این پژوهش با در نظر داشتن بازار ایران این مدل برای فناوری مذکور با بسط مدل موجود، متغیر ارتباط شغلی[4]، قابلیت اثبات نتایج[5]، سازگاری با فناوری[6]، جنسیت[7]، فرهنگ[8] و تجربه[9] در پذیرش فناوری RFID در بین کارمندان، به عنوان متغیرهای خارجی که بر سودمندی و سهولت بهره گیری از فناوری تاثیرگذارند، در نظر گرفته می شوند.

فناوری RFID دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنعت می‌باشد که بهره گیری از آن‌ها طی سال‌های اخیر به شدت فراگیر شده می باشد. با در نظر داشتن اشاعه این فناوری در عرضه و فروش محصولات، نیاز به مطالعه پذیرش آن در سطح خرده‌فروشی‌ها احساس می گردد. فناوری‌های سیستم‌های همیار خرید[10] و آینه هوشمند[11] نیز مانند فناوری‌های به روز  هستند که به تبیین هر یک خواهیم پرداخت. فناوری RFID به نسبت فناوری‌های دیگر در ایران چه از لحاظ زیرساخت و چه از لحاظ دانش عمومی شناخته شده‌تر می باشد.

[1] Hyperstar

[2] Radio Frequency Identification

[3] Technology Acceptance Model

[4] Job relevance

[5] Result demonstrability

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

[6] Technology compatibility

[7] Gender

[8] Culture

[9] Experience

[10]  Shopping assistant systems

[11] Smart Mirror

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– هدف از اجراء

۱-۷-۱- هدف اصلی

هدف از این پژوهش، تجزیه و تحلیل این مسئله می باشد که فناوری جدید و تکنولوژی جدید چه مزایای برای یک خرده‌فروشی دارد و ایجاد زیرساخت یک فناوری جدید (RFID) تا چه اندازه مورد قبول کارمندان یک کسب ‌وکار می باشد و چه عواملی بر پذیرش این فناوری در سازمان‌ها به‌خصوص خرده فروشی‌ها تاثیرگذار می باشد. به گونه خاص منظر‌های ذیل مورد مطالعه قرار می گیرد: سودمند بودن فناوری و امتیازات جدید برای خرده فروشان (مانند بالا بردن احتمال کسب اطلاعات از محصولات و رفتار مصرف کننده، تسهیل در بهبود طریقه فروش؛ و تاثیر بر رفتار خرید مصرف کننده.)؛ عوامل موثر بر پذیرش فناوری توسط کارمندان خرده فروشی‌ها و سازمان‌ها. لذا سوال اصلی پژوهش پس از معرفی فناوری (RFID) به تحلیل این مسئله می‌پردازد که: کدام یک از ویژگی‌های کارمندان بر پذیرش فناوری RFID تاثیرگذار می باشد؟

 

۱-۷-۲- اهداف فرعی

  • مطالعه تاثیر فناوری در خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر فناوری بر جذابیت پایانه فروش
  • RFID چیست؟
  • مزایا و معایب بهره گیری از RFID چیست؟
  • مطالعه سازگاری با فناوری جدید در سطح پذیرش آن
  • مطالعه ارتباط شغلی کارکنان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه نتایج به دست آمده از فناوری توسط کارمندان بر سطح پذیرش فناوری RFID
  • مطالعه تجربه کارکنان در بهره گیری از فناوری RFID بر سطح پذیرش آن
  • مطالعه قابل اطمینان بودن و امنیت بهره گیری از فناوری RFID
  • مطالعه عوامل موثر بر پذیرش فناوری RFID در سطح خرده فروشی‌ها
  • مطالعه تاثیر جنسیت بر پذیرش فناوری RFID