یکی از ترفندهایی که بعضی از وبمسترها در سایت خود مخصوصا در معرفی اجناس استفاده می کنن اینه که چندین صفحه رو به یه محصول اختصاص میدن و در تموم صفحات هم مطالب یکیه ولی نکته باحال اینجا هستش که در هر صفحه، به شکلی محصول رو دسته بندی می کنن. مثلا تو یه صفحه براساس نوع کالا، در صفحه دیگه براساس قیمت و… . حال سوالی که پیش میاد اینه که قبلا گفتیم نباید مطالب صفحات جور واجور یه سایت مثل هم باشن چون این کار تاثیر منفی بر رتبه بندی سایت شما داره. پس در این زمان که واسه یه محصول اینجور ترفندی رو استفاده کردیم، چیجوری به گوگل نشون بدیم که یه صفحه نسبت به بقیه ارحجه و باید این صفحه رو ملاک واسه ایندکس بذاری اگه صفحات دیگه رو بررسی نکنه؟

قیمت

واسه این منظور باید از تگ canonical استفاده کرد. وقتی که در میان صفحات جور واجور با مطالب مشابه، نشانی یه صفحه با این تگ همراه می شه، واسه گوگل بدون معنا هستش که این صفحه رو باید بررسی کنه و به دیگر صفحات توجه نکنه.

‫موتورهای جستجو واسه پیدا و فهرست کردن همه صفحات اینترنت‬ براساس آدرسهای منحصر به فرد‬ اشاره کننده به اون محتوا عمل میکنن.‬ با وجودی که واسه هر صفحه‫ در اینترنت تنها باید یه‬ نشانی منحصر به فرد وجود داشته باشه‬ بعضی وقتا ما میتونیم صفحات وب برابری‬ رو با آدرسهای مختلفی معرفی کنیم‬ و چندین نشانی در فهرست موتورهای جستجو داشته باشیم‬‬‬. ‫یه راه عادی واسه اینکار به کار گیری پارامترهای آدرسه‬، اینا داده هایی هستن که به‬ انتهای نشانی الحاق می شن و‬ واسه چیزای مختلفی میشه از اونا استفاده کرد.‬ بعضی وقتا اونا میتونن محتوایی که بر‬ صفحه نمایش پیدا میکنه رو کنترل کنن‬ و دراین موارد، آدرسهای جور واجور‬ در واقع صفحات جور واجور هستن‬.

در مواقع دیگه اونا هیچ ارتباطی به محتوا ندارن‬ اونا میتونن واسه جمع آوری اطلاعات شناسایی‬ یا پارامترهای پیگیری مورد استفاده قرار بگیرن‬ و با وجودی که نشانی میتونه‬ فرق داشته باشه ولی بر محتوا تاثیری گذاشته نمیشه.‬ مشکل اینجاس که موتورهای جستجو نمی تونن‬ فرض بگیرن که کدوم عامل نشانی واسه‬ محتوا مهمه و کدوم نیس.‬ یه راه واسه حل این مشکل ‫در سایت به کار گیری متا تگ canonical است‬. این تگ که شما به صفحه‬‬‬ ‫اضافه میکنین به عنوان معرفی نامه ای‬ واسه موتورهای جستجو هستش.‬ این متا تگ به موتورهای جستجو میگه که‬ جداگونه از آدرسی که در نوار نشانی نمایش یافت،‬ این نشانی رو به عنوان نشانی اصلی محتوا فهرست کنه.

راه دوم به کار گیری متا تگ canonical

‬ راه دیگه ای که واسه درک چگونگی‬ استفاده سایت از پارامترهای نشانی‬ اینه که از راه ‬ گوگل وبمستر تولز و وبمستر بینگ‬‬‬‬ ‫به موتورهای جستجو اونو اعلام کنین.‬ اینجا می تونین به موتورهای جستجو اعلام کنین‬ که عامل آدرسی رو ندیده بگیره یا خیر.‬ یه دلیل دیگه وجود محتوای چند‬ برابر شده به خاطر اینه که‬ محتوا میتونه از مکانی به مکان دیگه انتقال یابد،‬ به این صورت ممکنه مکان‬ جدید و قدیم اون در‬ موتور جستجو به طور همزمان فهرست شده باشه.‬ واسه پیشگیری از اینجور وضعیتهایی هر وقت‬ که محتوایی رو جا به جا کردین‬ باید دستورات هدایت دوباره و یا ریدایرکت رو اجرا کنین.

‬ هدایت دوباره مختلفی هست که‬ وب مستر میتونه از اون بهره ببره‬ ولی ما می خوایم به دو تا از اونا بپردازیم‬. اولین اون ۳۰۲ یا هدایت دوباره موقتی اسمشه،‬ این دستور واسه جا به جاییای‬ کوتاه مدت استفاده میشه‬ مثلا واسه زمانهایی که شما واسه‬ تعمیرات صفحه جایگزینی رو نشون میدین‬‬. ‫به این صورت به موتورهای جستجو‫ اعلام میشه که صفحه مورد نظر‬ شما الان در دسترس نیس بعدا مراجعه کنین، پس تغییری در فهرستتان ندین‬. واسه جا به جاییای دائمی‬ محتوا که مورد توجه موتورهای جستجو قرار داره‬ باید از دستور هدایت دوباره دائمی یا ۳۰۱ استفاده کنین‬. این دستور هدایت دوباره به موتورهای جستجو اعلام مکیند‬ که شما نشانی قبلی این محتوا‬‬‬ ‫رو فهرست کردین و اون نشانی دیگه وجود نداره‬.

به این صورت موتور جستجو تموم‬ اطلاعاتش در مورد نشانی قبلی رو بر‬ نشانی جدید یا جایی که محتوا‬ در اون قرار گرفته اعمال می کنه‬. واسه حتمیت آگاهی موتورهای جستجو از نشانی صفحات سایتتون‬ شما باید آدرسهای منحصر به فردی‬ واسه هر یک داشته باشه، به این صورت‬ موتورهای جستجو میتونن بهتر اونا رو‬ فهرست کنن و به این صورت‬ می تونین رتبه بالاتری در یافته های جستجو به دست بیارین‬‬.